www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

سخن و تصمیم درست را

به رسم مخالفت خوانی رد نکنیم

 
 
 
 
 

 

روز گذشته یک اظهار نظر از جانب سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در فضای مجازی تبدیل به یک بحث ادامه دار و البته علیه این نظر شد. آنچه از سلیمانی نقل کرده اند این جمله در ارتباط با عملیات نظامی سپاه در سوریه است که در فضای مجازی آن را اعتراف اعلام کرده اند:

«برخی از دوستان در سطوح عالی داخل و خارج اذعان می‌کردند که وارد سوریه و عراق نشوید و محترمانه از انقلاب دفاع کنید. یک نفر گفت یعنی ما برویم و از دیکتاتور دفاع کنیم که رهبر فرمودند وقتی به کشورهایی که با آن‌ها ارتباط داریم نگاه می‌کنیم، چه کسی دیکتاتور است و چه کسی نیست؟ ما مصالح را نگاه می‌کنیم."

ما اگر هر حرف و نظر و پیشنهادی را که از دهان مقامات نظامی و غیر نظامی جمهوری اسلامی خارج می شود چون مطابق نظر خودمان نیست آن را پیراهن عثمان کنیم، آنوقت حرف اساسی و درست ما هم ادامه مخالفت های همیشگی در همه زمینه ها تلقی شده و جدی گرفته نمی شود.

ما می توانیم با بسیاری از سیاست های جمهوری اسلامی مخالف باشیم و حتی طرفدار سرنگونی آن هم باشیم، اما این ارتباطی به تفسیر ما و یا نفی و رد یک نظر درست نمی تواند داشته باشد.

جمهوری اسلامی در ابتدای تظاهرات مسالمت آمیز در یکی از شهرهای سوریه بنام "حمص" به حکومت سوریه توصیه سرکوب را کرد به جای توصیه به مدارا و حل مسئله در همان شهر و جلوگیری از گسترش آن و گرفتن جلوی آب با یک بیل قبل از آن که تبدیل به سیل شود. نه اسد متوجه عمق ماجرا و استفاده سریع امریکا و اسرائیل از این تظاهرات شد، نه جمهوری اسلامی و نه اپوزیسیون و مخالفان جمهوری اسلامی و در ادامه آن مخالفان حکومت اسد در داخل و خارج از این کشور.

فاجعه شکل گرفت و داعش سر از سوریه در آورد. از این مرحله به بعد ما وارد دور دیگری از مسائل شدیم. یعنی خطر داعش برای ایران و برای سوریه و لبنان و عراق. هرکس که میگوید رژیم بشار اسد دیکتاتوری بود یا نظام های دیکتاتوری را نمی شناسد و یا در نظام دیکتاتوری زندگی نکرده است. بنابراین، بنای تفسیر رویدادهای سوریه را بر مبنای دیکتاتور و سرکوبگر گذاشتن رژیم سوریه و جلو رفتن غلط است. ماجرا از جای دیگری آب می خورد و روی اشتباهات رژیم سوریه و نارضائی مردم، اسرائیل در درجه اول و سپس امریکا و بدنبال آنها دولت های قدرتمند اروپائی سرمایه گذاری کردند و شد آنچه که نباید می شد. از این مرحله به بعد است که باید به این سئوال پاسخ داد:

آیا حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه برای جنگ علیه داعش که عملا به حمایت از دولت اسد نیز می انجامید و انجامیده است غلط بود؟ حمایتی که درمقایسه با حضور ارتش روسیه در سوریه بسیار کم اهمیت تر و کم تاثیرتر بوده و هست و جمهوری اسلامی خود آن را بزرگتر از آنچه هست تبلیغ می کند.

هر کس میتواند نظر خود را براساس اطلاعات و بینش و دانسته های خود داشته باشد؛ چنان که پیک نت داشته و دارد و تاکنون در چند یادداشت سردبیری با صراحت آن را اعلام کرده است. ما از حضور نظامی – بویژه رساندن سلاح به ارتش سوریه و شبه نظامیان طرفدار دولت- از همان ابتدا قویا دفاع و حتی توصیه کردیم و می کنیم و اعزام نیروی نظامی به آن کشور را با هدف مقابله با داعش را تائید کرده و می کنیم. بنابراین، آن کس که در جلسه مورد اشاره سردار قاسمی رژیم اسد را دیکتاتوری معرفی کرده از نظر ما سخنی بی راه گفته است و پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به وی نیز همانقدر درست است که سخن آن فرد بی راه و نادرست بوده است.

در سیاست ورزی نمی توان روی چند صندلی نشست. یعنی باید با صراحت تکلیف خود را با رویدادها روشن کرد و آن را اعلام و تبلیغ هم کرد تا نیروی خود را در طول زمان و آشکار شدن واقعیات برای همگان بیابد.

این روش پیک نت بوده و هست و به همین دلیل قصد هیچگونه بحث و مجادله و پیام نویسی و پاسخ نویسی را نداریم و مانند بسیاری از موارد دیگر معتقدیم باید یک نظر و صحت یک خبر را بدست زمان سپرد تا درستی و یا حتی نادرستی آن برای خوانندگان و یا حتی نویسندگان و گردانندگان پیک نت آشکار شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: