منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اردیبهشت  1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب خبرهای علمی فرهنگی هنری

  

صدای رادیو در ایران، ابتدا از یک فرستنده ضعیف در منطقه ای که بعدها به بیسیم تهران معروف شد بلند شد. منطقه در میانه راه تهران به شمیران از طریق جاده قدیم شمیران. بعدها در میدان ارگ تهران رادیو تهران آغاز به کار کرد. تا آن زمان به رادیوئی که از بیسیم برنامه پخش می کردند می گفتند رادیو نیروی هوائی زیرا گرداننده آن نیروی هوائی ارتش بود. خیلی از خوانندگان و نوازندگان مشهور ایران کار خود را ابتدا از همین رادیو نیروی هوائی آغاز کردند و سپس در رادیو تهران که از ایستگاه میدان ارگ برنامه پخش می کردن. بتدریج فرستنده ه ای رادیو تهران قوی تر شد و تبدیل شد به رادیو ایران و بعدها در همه استان های ایران رادیو محلی فعال شد. رادیو رشت از پیشگامان رادیوهای محلی ایران بود.

برای شنیدن صدای رادیو بندرت کسی در خانه اش رادیو داشت مگر اعیان و اشراف. به  همین دلیل اغلب مردم برای شنیدن صدای رادیو به قهوه خانه هائی می رفتند که یک رادیو روی بلندی نصب کرده و غروب ها روشنش می کردند. بیشتر این رادیو ها نیز با باطری اتومبیل کار می کردند! شرح رادیو قهوه خانه را در خاطرات شاعر بزرگ معاصر "سایه" در دوران زندگی در شهر رشت بخوانید. البته دوران نوجوانی او زیرا خیلی زود عاشق و راهی تهران شد. رادیو نیروی هوائی نیز بتدریج از دور خارج شد و گویا فرستنده آن در اختیار سفارت امریکا درایران قرار گرفت که از صبح تا شب موسیقی غربی پخش می کرد و بسیار هم شنونده داشت. از رادیوهای معروف محلی در دهه 1350 رادیو دریا بود که در مازندران پخش می شد و یکی از پرطرفدارترین رادیوهای محلی ایران بود. بویژه در روزهای تعطیل که مردم راهی صفحات شمال می شدند تا تنی به دریا بزنند.

حالا قرار است در ایران  جشن هفتاد و هفتمین سالگرد تولد رادیو با همکاری وب سایت «هنرلند»، ماهنامه «مدیریت ارتباطات»  فصلنامه «سرزمین هنر» و فرهنگسرای ارسباران از 3 اردیبهشت با حضور هنرمندان و پیشکسوتان رادیو برگزار می‌شود. البته شاید اندک شماری از پیشکسوتان در قید حیات باشند اما بهرحال هستند کسانی که از رادیو و سرگذشت آن در ایران بگویند. این را هم اضافه کنیم که سالهای متمادی رادیو در شهر قم ممنوع  بود. البته با فتوای روحانیون ساکن این شهر و به همین دلیل مردم یواشکی و با صدای کوتاه رادیو در خانه هایشان در شهر قم گوش می کردند. این ممنوعیت مذهبی سرانجام رنگ باخت، همچنان که درباره تلویزیون و سینما. روحانیت نتوانست حریف چرخ بی ترحم زمان شود. همچنان که حریف اینترنت و ماهواره نشده است. آن سالهای دور و در اوج کم اطلاعی مردم حریف رادیو و تلویزیون و سینما نشدند حالا که دیگر مردم روحانیت را فرسنگ ها پشت سر گذاشته اند.

 

صندوق هنرمندان به اصناف هنری واگذار میشود

http://www.irna.ir/fa/News/82501123/

نمایش «سونات شب» دو روایت از سرگشتگی زنان

http://www.irna.ir/fa/News/82501411/

پیشتازی فیلم های کره ای در جشنواره فیلم فجر

http://www.irna.ir/fa/News/82501262/

سفر بدون ویزا ایرانیان به مناطقی از روسیه

http://www.irna.ir/fa/News/82501481/

بازسازی فیلم‌های‌ماندگار

http://www.baharnews.ir/news/128749

خانه- موزه آیت‌الله هاشمی تأسیس می‌شود

http://www.tadbirkhabar.com/news/political/153552

کدام رسانههای حامی اصولگرایان از بیتالمال تغذیه میکنند؟

http://www.tadbirkhabar.com/news/political/153489

جشن هفتاد و هفتمین سالگرد تولد رادیو

http://www.ana.ir/news/212654

کنسرت ارکستر ملی ایران!

http://entekhab.ir/fa/news/339551


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: