ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 اردیبهشت ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با غلامحسین کرباسچی

شورای نگهبان باید دلائل

رد صلاحیت احمدی نژاد را بگوید!

 
 
 
 
 

در جبهه نامزدهای مخالف روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، این سئوال کلیدی است که قالیباف به نفع رئیسی کنار می رود و یا رئیسی به نفع قالیباف؟ غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه ای که سایت تدبیر منتشر کرد، به این سئوال اینگونه پاسخ داد:

 

ممكن است بر اساس نظرسنجی‌ها یکی به نفع دیگری کنار برود اما درحال حاضر بعید است كه این دو به نفع یكدیگر انصراف بدهند. ولو اینكه در نظرسنجی‌ها اعداد و ارقام به نفع یكی از این كاندیداها باشد. فكر می‌كنم كناره‌گیری كردن برای هر دو كاندیدا مشكل باشد.

بر اساس آمارهایی كه از نظرسنجی‌ها مطرح می‌شود، شناخت و گرایش جامعه به كسی كه دو بار دیگر كاندیدای ریاست‌جمهوری بوده هرچند رأی نیاورده ولی بالاخره نیروها و ستادهایی را در مناطق مختلف سازماندهی كرده بیشتر است. آمارها تا الان این را نشان می‌دهد. به هر حال تا زمان انتخابات ممكن است تحولاتی رخ دهد. (شانس قالیباف بیشتر از رئیسی است)

- آقای رییسی این توانایی را دارد كه آرای خاكستری را به سمت خود جلب كند؟

کرباسچی: آرای خاكستری یا به طور كلی منتقد حكومت و نظام هستند و در انتخابات شركت نمی‌كنند یا كسانی هستند كه به هر دلیلی هیچ‌یك از كاندیداها خواسته‌های آنها را تامین نمی‌كنند. من بعید می‌دانم آقای رییسی بتواند رای كسانی كه به كل منتقد به انتخابات و نظام هستند را جلب كند یا حتی آن بخش دیگر آرای خاكستری را به خود جلب كند

- در باره رد صلاحیت احمدی نژاد؟

کرباسچی: این ردصلاحیت از مدت‌ها قبل حتی در زمانی كه او بر سر كار بود صورت گرفته بود. یك جناح همراه آقای احمدی‌نژاد بود و او با نوع بیان و رفتارهایش در ٨ سال ریاست‌جمهوری‌اش توانسته بود عده‌ای از نیروهای اصولگرا را با خود همراه كند. در مقطعی همان جناح به این نتیجه رسید که نه ‌تنها احمدی‌نژاد صلاحیت ندارد، بلكه شایسته لقب انحرافی است. از همان زمان معلوم بود كه این صلاحیت از آقای احمدی‌نژاد سلب شده و این حمایت دیگر وجود ندارد. تا زمانی كه او در جایگاه رییس‌جمهور بود، به دلیل مصالح و پرهیز از اتفاقات خاص با او برخورد نشد در حالی كه همان زمانی كه در ریاست‌جمهوری بود باید با تخلفاتش برخورد می‌شد. حق این بود كه قبل از ثبت نام او بررسی‌ای بر عملكردش صورت می‌گرفت و آنچه كه دولت روحانی مدعی است كه تخلفات عظیم مالی در دیوان محاسبات و سایر مراجع از او ثبت و ضبط شده است روشن می‌شد. متاسفانه برخورد نشد و شرایط به گونه‌ای شد كه او در خود این صلاحیت را دید كه برای چنین پستی به صورت انفرادی كاندیدا شود و با حرف‌ها و اظهاراتش عده‌ای را تحت تاثیر قرار دهد. این روحیه‌ای بود كه احمدی‌نژاد در گذشته نیز داشته است. او با زدن حرف‌های مبهم و دو پهلو عده‌ای را به خود جذب می‌كند. حرف‌های او عموما پشتوانه تحلیلی اقتصادی و سیاسی ندارد. این كار یك ترفند تبلیغاتی است چرا كه نمی‌خواهد خود را از افكار عمومی جامعه حذف شده ببیند. او می‌خواهد دایم در ذهن و فكر جامعه باشد ولو اینكه به او نقد كنند. به همین دلیل رسانه‌ها نباید به برخی حرف‌های بی‌اساس او به صورت انتقادی هم بپردازند چرا كه او از همین مورد انتقاد قرار گرفتن به هدف خود می‌رسد. اینكه شورای نگهبان با همین روالی كه می‌شناسیم بدون توضیح افراد را ردصلاحیت می‌كند چندان خوب نیست. آقای احمدی‌نژاد ردصلاحیت شدنش را هم نوعی جلب ‌توجه می‌دانست. كار شورای نگهبان این هدف آقای احمدی‌نژاد را تامین كرده است. واقعا باید شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت او را خیلی علنی و واضح روشن كند. حداقل در مورد كسی كه در طول ٨ سال ٧٠٠ میلیارد دلار ثروت كشور را هزینه كرد و باعث شد رشد اقتصادی مثبت ٦ درصد به رشد اقتصادی منفی ٦ درصد نزول كند و بیكاری و تورم بالا را رقم زد؛ مردم حق دارند مسائل را بدانند. این بزرگ‌ترین دلیل بر نبودن تدبیر و مدیریت در كشور است. متن قانون می‌گوید فرد باید مدیر و مدبر باشد. كسی كه به جای ایجاد وحدت نظر و یكپارچگی در جامعه باعث بروز نفاق و دوگانگی شد و سبب از بین رفتن سرمایه‌های معنوی و اعتماد به شخصیت‌هایی شد كه سال‌ها جزو پشتوانه‌های انقلاب بودند، فردی مدیر و مدبر نیست. امیدواریم شورای نگهبان و مراجع قضایی به صورت شفاف به پرونده‌اش رسیدگی كنند و توضیح مفصل و كاملی به مردم ارایه دهند

درباره مناظره ها، من نمی‌دانم چرا گفته‌اند نباید مناظره‌ها زنده باشد. اگر الگوی رفتاری آقای احمدی‌نژاد در مناظره‌ها كه آن تهدیدات را برای كشور سبب شد در نظر باشد، تجربه ٩٢ را نیز داریم كه مناظرات خوبی برگزار شد. اتفاق بدی هم نیفتاد و تشنجی در كشور ایجاد نشد. مناظره زنده به دلیل اینكه افراد در مقام مناظره نشان می‌دهند كه چقدر بر مسائل مسلط هستند و چقدر بر سوال‌ها و برنامه‌ها اشراف دارند، خوب است. از نظر مردم مناظره‌ای كه زنده نباشد، خیلی پرجاذبه نیست. چنین مناظره‌ای مخاطب چندانی نیز نخواهد داشت.

- مشاركت مردمی را در این انتخابات چقدر پیش‌بینی می‌كنید؟

کرباسچی: بر اساس نظرسنجی‌ها تا الان مشاركت نسبتا زیاد است. در شرایطی كه هنوز تبلیغات انتخاباتی شروع نشده گفته می‌شود كه حدود ٥٩ درصد شركت می‌كنند كه آمار قابل توجهی است.

مهم این است كه رقابت كاندیداها واقعی باشد. به گونه‌ای نباشد كه دخالت‌ها و طرفداری‌های مراجع بی‌طرف وجود داشته باشد و مردم احساس كنند كه رای‌شان اثر ندارد. در این صورت مشاركت مردمی پایین می‌ماند. تا الان مردم چنین باوری دارند كه می‌دانند حضورشان در انتخابات اثرگذار است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: