ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 فروردین ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آمار باور نکردنی اما رسمی از جنگ 8 ساله

ارتش عراق 16 میلیون مین

 در مرزهای ایران کار گذاشت

 
 
 
 
 

بیش از دو سوم مرز 186 کیلومتری شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه در جریان جنگ با عراق مین گذاری و آلوده به تله های انفجاری شد که علیرغم گذشت سال ها هنوز انفجارها در این منطقه جان مردم را میگیرد.

در جریان جنگ با عراق 16 میلیون مین در بیش از چهار میلیون و 200 هزار هکتار زمین های مناطق مرزی ایران توسط عراق کاشته شد که پس از جنگ و امضای قطعنامه 598 کار پاکسازی مناطق آلوده آغاز شد. خبرگزاری ایرنا ضمن انتشار این اطلاعات اضافه می کند:

قربانیان انفجار مین در شهرستان مرزی قصرشیرین عمدتا غیر نظامیان، ساکنان و اهالی محلی مناطق مرزی یا عشایر هستند که در زمان کار کشاورزی روی زمین های خود، تحلیف احشام و یا رفت و آمدها بین روستاها دچار حادثه می شوند.

همیشه این نگرانی وجود دارد که صدای انفجاری در نوار مرزی قصرشیرین شنیده شود و این به دلیل این است که شاید مین عمل نکرده ای در گوشه ای زیر خاک ها دفن شده و در اثر بارش باران و سیلاب به گوشه ای از سطح خاک منتقل شود. از این رو مین های عمل نکرده تهدید جدی علیه امنیت ذهنی و فکری شهروندان این مناطق است.

به عبارتی می توان گفت که جنگ در قصرشیرین تمام نشده و مهمات و مین های به جا مانده از آن دوران هر چند وقت یک بار باعث کشته و زخمی شدن مردم و یا نیروهای پاکسازی کننده مناطق عملیاتی می شود.

 

براساس گفته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین از سال 83 تا پایان سال 94 نزدیک به  9 هزار و 224 هکتار از زمین های آلوده به مین به صورت دستی پاکسازی و بازنگری شد ضمن این که در همین مدت 9 هزار و 425 هکتار از این زمین ها نیز به صورت مکانیزه پاکسازی شده است.

قصرشیرین در زمان جنگ دو سال در اشغال عراق بود. هشت سال جنگ از این منطقه غربی ایران آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز همین منطقه بود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش 27 هزار تن جمعیت دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: