ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اسفند ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

دوگانه شدن اجباری

سیاست خارجی در ج. اسلامی

 
 
 
 
 

 

استعفای ظریف از وزارت خارجه، در 24 ساعت گذشته نقش سونامی خبری را در رسانه های داخلی و خارجی داشته است. انواع تفسیرها و گاه جنجال‌ها در این زمینه برپا شد که همچنان نیز به کمک تحلیلگرانی از درون پژوهشکده‌های دانشگاه های مختلف امریکائی و انگلیسی و یا بعنوان مفسران و روزنامه نگاران مقیم در کشورهای اروپائی و امریکا در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور ادامه دارد.

این که استعفای ظریف پذیرفته می شود و یا نمی شود و یا این که این استعفا تا چه حد جنبه اعتراض به دیپلماسی جمهوری اسلامی از داخل بیت رهبری و از روی سر وزارت خارجه دارد و یا ندارد و رابطه آن با - بقول روحانی- تصویب یا عدم تصویب دو ماده باقی مانده از 4 ماده فاتف مستقیم است یا غیر مستقیم و تفسیرهای دیگر، همه به جای خود محفوظ، اما دو نکته را نمی توان انکار کرد و یا نادیده گرفت:

 1- در بازی های اطلاعاتی و سیاسی برای از دور خارج کردن رقیب و یا مخالف همه نوع فرضیاتی محتمل است. در مورد سازمان دادن سفر بشدت مخفی و اجتناب ناپذیر بشار اسد به تهران و دیدارش با رهبر جمهوری اسلامی که قطعا از سوی فرمانده سپاه قدس و بخش امنیتی بیت رهبری به رهبری "میرحجازی" ترتیب یافت میتوان این فرض را در نظر گرفت که این اقدام از روی سر دولت و با آگاهی از برآشفته شدن و از کف دادن خونسردی ظریف و واکنشی در همین حد، یعنی استعفای وی صورت گرفت. یعنی هم ترتیب دادن سفری که جنبه موفق تبلیغاتی داشت و هم رهائی از جنجال استیضاح در مجلس و خرده فشارهای پهلوئی گذشته. بویژه اگر تغییر سیاست اتمی و دور زدن برجام و شتاب گرفتن توان نظامی- دفاعی نیز در دستور کار نظام قرار گرفته باشد. اگر این فرض درست باشد، آنگاه به این نتیجه می رسیم که ظریف نکته را نگرفت وعجله کرد!

2-  نکته دوم این که چه ما موافق باشیم و چه مخالف، سیاست خارجی کنونی جمهوری اسلامی هم سیاسی است و هم نظامی. حداقل در منطقه اینگونه است. چه در افغانستان، عراق، یمن، لبنان و چه در سوریه. این موقعیت با تهدیدهای روز افزون اسرائیل و امریکا و جبهه گیری های نظامی عربستان و اغلب کشورهای خلیج فارس رو به تشدید است. بنابراین خصلت دوگانه وزارت خارجه و سیاست خارجی فعلا اجتناب ناپذیر است و شاید ظریف، شاید روحانی و شاید شخص رهبر جمهوری اسلامی پیش از این رویدادها و یا حتی بازی هائی که در بند اول به آن اشاره شد، باید تدبیری برای این دوگانگی یافته و آن را سازمان می‌دادند و یا بدهند. چه ظریف بماند و چه ظریف برود، این مسئله روی میز تصمیم گیری است. این که شورائی محدود با حضور چند نظامی در این زمینه با شرکت وزیر خارجه تشکیل شود و یا شیوه دیگری در این زمینه اندیشیده شود تغییری در ضرورت این سازماندهی نمی‌دهد.

واقعیات اینهاست، چه ما موافق جمهوری اسلامی باشیم و چه مخالف آن، چه منتقد باشیم و چه تائید کننده آن، از ورای مواضع و انتظارات و آرزوهای سیاسی خود باید به پدیده ها نگاه کرد، اگر بخواهیم از آنچه می گذرد عقب نمانیم.

عکس: گلپایگانی منشی رهبر، ولایتی مشاور خارجی رهبر، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، میرحجازی مسئول امنیتی بیت رهبری و وحید حقانی عصای همیشه در کنار دست رهبر و دو یادداشت کننده گفتگوهای منتخب بیت رهبری. نه رئیس جمهور و نه وزیر خارجه. دوگانگی از این عیان تر؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: