ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 اسفند ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

معاون وزارتخارجه دولت خاتمی:

"سپاه قدس " میخواهد متولی

سیاست خارجی ایران باشد!

 
 
 
 
 

 

محسن امین زاده معاون وزارت امور خارجه‌ در دولت خاتمی، در باره د خالت نهادهای امنیتی و نظامی و بویژه سپاه قدس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی طی مصاحبه ای گفت:

علت استعفای دکتر ظریف دخالت نهادهای غیر مسئول امنیتی و نظامی به ویژه سپاه قدس در سیاست خارجی است. آقای ظریف از ابتدای مسئولیتش در سال 1392 با این مشکل بزرگ مواجه بود.  این مشکل در سفر آقای بشار اسد به تهران، خود را به شکل واضح تری نشان داده است. در واقع حلقه های اصلی کار سیاست خارجی منطقه ای ایران در اختیار وزارت امورخارجه نیست و غالبا در اختیار سپاه قدس است .  البته دخالت ها در امور سیاست خارجی محدود به سپاه قدس نیست. نهادهای نظامی و امنیتی دیگر نیز در کار سیاست خارجی دخالت می کنند. این دخالت ها آنقدر زیاد است که می توان گفت چنین وضعیتی تا این حد افراطی هرگز سابقه نداشته است.  در این روند، از سال 1376 تا سال 1384 مناسبات نظامیان و وزارت امورخارجه به سمت هماهنگی هرچه بیشتر امور خارجی تحت مدیریت وزارت امورخارجه پیش می رفت. وزارت امور خارجه در آغاز دولت آقای خاتمی با مشکلات بسیار شدیدی در مناسبات با نهادهای نظامی و امنیتی مواجه بود و این مشکلات خسارات سنگینی را متوجه حیثیت ملی و قدرت ملی کشور نیز می کرد.

ترتیبات خیلی محرمانه و سری زمان و برنامه سفرآقای اسد به ایران قابل فهم است، اما پنهان کردن موضوع از شخص وزیر خارجه اصلا قابل فهم نیست. بی تردید وزیر خارجه در هر کشوری جزو ارکان اصلی امنیت ملی است و جایگاه ارشدی در مناسبات امنیت ملی با کشورهای خارجی دارد. یعنی بطور طبیعی باید برنامه ریزی این سفر به صورت سری تحت مدیریت وزیر خارجه انجام می شد. به نظر می رسد که آقای ظریف به خاطر روحیه منعطفش به خیلی کمتر رضایت داشته و همچنان آمادگی داشته که عدم هماهنگی ها و دخالت سپاه قدس را تحمل کند، اما بی اطلاعی کاملش از ماجرا و تحقیر ضمنی وزارت خارجه در این رابطه، باعث کناره گیری او شده بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: