منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 بهمن ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

شاه عبدالعظیم، معروف ترین امام زاده ایست که در ایران به خاک سپرده شده است. در شهر ری تهران. می گویند امام زاده ای با سواد و دانشمند بوده و چهار پشتش به امام حسن مجتبی می رسیده است.

مقبره او در دوران سلجوقی از چوب عود و گردو ساخته شد و در دوران صفوی و سپس قاجاریه تعمیر و وسیع شد و در زمان پهلوی ها نیز به همچنین. مومیائی رضاشاه را وقتی از مصر به ایران منتقل کردند در حوالی همین امام زاده برایش یک آرامگاه ساختند و به خاک سپردند که پس از انقلاب آن را خراب کردند و اخیرا مومیائی در همین محل پیدا شد که گفتند متعلق به رضا شاه است و معلوم نیست جمهوری اسلامی با آن چه کرد.

رضا شاه زیاد اهل زیارت و امام زاده رفتن نبود، حتی زیارت امام رضا، اما از میان شاهان قاجار ناصرالدین شاه اغلب به زیارت شاه عبدالعظیم می رفت و سرانجام نیز در یکی از همین زیارت ها با شلیک گلوله میرزا رضا کرمانی ترور شد. او را در یکی از محوطه های نزدیک به حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپردند و رویش یک سنگ مرمر فیروزه ای رنگ کم نظیر قرار دادند که این سنگ را هم بعد از انقلاب از جا کندند و بردند تا آن که سرانجام در یک جائی پیدا شد و تحویل موزه شد. روی این سنگ مرمر فیروزه ای (سبز کمرنگ) تصویری از ناصرالدین شاه تراشیده شده بود. این یکی از عکسهای قدیمی آرامگاه شاه عبدالعظیم است که جلال و جبروت امروز را نداشت اما شاید زیارت کننده با خلوص نیت بیشتری نسبت به اکنون داشت.

 

چکناوارایان: مثل فوتبال، رهبر و نوازنده خارجی دعوت کنید

https://www.isna.ir/news/97110703748

مدیر مسئول خبرگزاری ایلنا مجرم شناخته شد

https://www.asriran.com/fa/news/651458

نظرسنجی درباره مردم و آزادی

https://www.jamaran.ir/ A-12/1105719-

محدودیت ارسال پیام در واتس آب

http://etedaal.ir/fa/news/217393/

ششم بهمن 1347 روزی که خوزستان زیرآب رفت

http://aftabnews.ir/fa/news/571118/

عکس/ حرم شاه عبدالعظیم 75 سال قبل

http://aftabnews.ir/fa/news/571260/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: