ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 5 دیماه

ارتش سوریه به یاری

کردهای این کشور رفت!

 
 
 
 

 

نيروهاى دولتى سوريه به سمت "منبج" واقع در شمال غربى رود فرات به حركت درآمدند. و طبق تازه ترین گزارش ها برخى مناطق تحت كنترل كردها در نزديكى هاى منبج، از طرف كردها به ارتش دولتى سوريه واگذار شد.

 منبج در كنترل "يگان هاى مدافع خلق كرد" (کردهای سوریه) است. يك سوم خاك سوريه كه بيشتر آن در شرق فرات است تحت كنترل كردها مى باشد که حالا ارتش سوریه نیز حمایت از آنها را در برابر حمله احتمالی ارتش ترکیه آغاز کرده است. چنين به نظر مى رسد كه آنچه در منبع در حال وقوع است با حمایت و تائید روسیه همراه است و تردید ترکیه برای حمله به شرق فرات نیز با دو هدف شکل گرفته است. نخست درگیر شدن سوریه در یک جنگ منظم با ارتش سوریه و حمایت روسیه از آن و از طرف دیگر تیره شدن روابط ترکیه با روسیه که اردوغان از آن پرهیز دارد. بویژه که مناسباتش با امریکا نیز گرفتار تنش اقتصادی است و نیازمند خرید سامانه ضد هوائی اس 400 از روسیه و حفظ و حتی گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه است.

محافل مطلع در ترکیه گفته اند که بزودی هیاتی به سرپرستی وزیر خارجه ترکیه راهی مسکو خواهد شد.

اردوغان نیز روز گذشته در یک مصاحبه بسیار کوتاه در باره سفر وزیر خارجه ترکیه به مسکو گفت که در این سفر زمینه دیدار من با پوتین فراهم می شود.

روز گذشته سخنگوى كرملين "پسكوف" نیز گفت كه هنوز در برنامه های پوتين ديدارى با اردوغان در نظر گرفته نشده است.

همین دو اظهار نظر و مصاحبه نشان میدهد که اردوغان نگران مناسبات با روسیه است و روسیه نیز نگران ماجراجوئی ترکیه در سوریه.

همزمان با این اخبار، جنگ لفظی روزهای اخیر اردوغان و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز علنی شده و سایت "راشا تودی" آن را فاش ساخته است. این جنگ لفظی نیز بی ارتباط با حوادث و رویدادهای روزهای اخیر در شرق فرات و اعلام خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه نیست. البته دو انتخابات پیش روی در اسرائیل و ترکیه نیز می تواند انگیزه این جنگ لفظی برای جلب مخاطبان و رای دهندگان داخلی باشد. انتخابات پارلمانی در اسرائيل و انتخابات محلى در تركيه  که شهرداران ترکیه از درون آن بیرون خواهند آمد.

آنچه در حال وقوع است، تا حدودی تائید کننده عنوان اول 29 آذر پیک نت ( پنجشنبه گذشته) است که در لینک زیر می توانید آن را دوباره خوانی کنید:

http://www.pyknet.net/1397/04azar/29/page/titre.htm


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 دی

 
 

اشتراک گذاری: