ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اولین ترور در جمهوری اسلامی

 
 
 

 

 

این صفحه اول روزنامه اطلاعات سوم اردیبهشت 1358 است. دو ماه و چند روز پس از سقوط رژیم شاه و اعلام جمهوری اسلامی در ایران. نخستین گلوله ترور با تفنگ دسته کوتاه "کلاشنیکف" که مانند مسلسل هم می توانست عمل کند، در جمهوری اسلامی شکم سرلشگر قرنی را در خانه مسکونی اش شکافت. در زمان شاه سرلشگر بود و به جرم اقدام به کودتا بازداشت و محاکمه و به سه سال زندان و اخراج از ارتش محکوم شد و در جمهوری اسلامی ، اولین سرلشگر جمهوری اسلامی شد و فرماندهی ارتش را برعهده گرفت. آنهائی که ترور او را سازمان دادند و اجرا کردند، همانهائی بودند که چند هفته بعد از آن آیت الله مطهری را ترور کردند. نام سازمانی آنها "فرقان" بود اما هرگز فاش نشد که پشت دست آنها چه کسانی از داخل و خارج بودند.

قرنی معاون رکن دو (ضد اطلاعات) ارتش شاه بود که باتهام تدارک کودتا دستگیر شد. سید ضیاء طباطبائی رابط انگلیسی و عامل کودتای سوم اسفند 99  که به سلطنت رضاشاه انجامید در گفتگوی مشروح خود با دکتر صدرالدین الهی که در نوع خود می تواند خاطرات سید ضیاء باشد، از کشف و خنثی سازی کودتائی می گوید که باید  اشاره به همین کودتای قرنی باشد اما نام او را نمی برد. به گفته سید ضیاء، ساعت 3 بامداد به کاخ شاه می رود. او بدستور شاه اجازه ورود به کاخ در هر ساعت شبانه روز را داشت. آن شب وارد کاخ می شود و به نگهبان شب پشت اتاق خواب شاه می گوید اعلیحضرت را خبر کنید که من کار فوری دارم. شاه سراسیمه از اتاق خواب بیرون می آید و می پرسد این وقت شب چه کاری با من دارید که نمی شد صبح بیائید؟ سید ضیاء می گوید لابد مهم بوده که الان شرفیاب شدم. شاه میگوید، کارتان را بفرمائید. سید ضیاء می گوید اول باید به من قول بدهید دستور کشتن کسی را نمی دهید! شاه بعد از کمی مقاومت با آگاهی از این که حرف های سیدضیاء حرف های مهم انگلیس هاست قول میدهد و سید ضیاء می گوید همین الان به لشکر گارد آماده باش بدهید و مطمئن ترین نظامی های خودتان را خبر کنید. کودتائی در شرف وقوع است و تا نیمساعت دیگر تانکهایشان از پادگان بیرون می آید. شاه همانگونه که سید ضیاء گفته بود عمل میکند و لشکر گارد فورا به حرکت در می آید و کودتا خنثی می شود. پس از خنثی شدن این کودتا سرهنگ قرنی و چند نظامی دیگر دستگیر میشوند. قرنی می گوید که قصدش کودتا علیه سلطنت و شاه نبوده بلکه می خواست دولت فاسد و ناکارآمد را سرنگون کند. او گرایشات ملی مذهبی داشت و نزدیک به نهضت آزادی به رهبری مهندس بازرگان بود اما در این کودتا مستقل عمل کرده بود. سید ضیاء نمی گوید اما مشخص است که سیدضیاء نه از درون صفوف کودتاچی ها بلکه از محافل خارجی درجریان قرار گرفته بود، زیرا اگر عواملی در داخل کودتاچی ها می خواستند به قرنی خیانت کنند حتما با دستگاه امنیتی شاه تماس می گرفتند و نه سیدضیاء. بنابراین و با توصیه سید ضیاء به شاه که نباید دست به کشتار بزند، مشخص می شود که قرنی قصد کودتا را با رابط یک قدرت خارجی که جز انگلستان نمی توانست باشد در میان گذاشته و آنها چون مخالف کودتا بوده اند سید ضیاء را در جریان می گذارند تا فورا شاه را خبر کند اما بدلیل اعتمادی که قرنی به انگلیس ها کرده بود شاه نباید او را می کشت و نکشت.

این بخش از سرگذشت قرنی مهم است زیرا سر نخ ترور او و گروه فرقان را باید از همینجا دنبال کرد و پی گرفت! بعدها شمار دیگری از افسران ارشد ارتش شاهنشاهی که در خدمت انقلاب و جمهوری اسلامی قرار گرفته بودند با انواع توطئه ها ترور و یا سر به نیست شدند نظیر سرتیپ فلاحیان و سقوط هواپیما فرماندهان ارتش در آغاز جنگ ایران و عراق. این رشته سر دراز دارد تا می رسد به ترور سرلشگر صیاد شیرازی در سالهای پس از جنگ.

تمام ترورهای حکومتی و غیر حکومتی در جمهوری اسلامی پس زمینه ای دارد که شاید آیندگان بر مبنای اسناد و مدارک، کتاب قطوری را با نام "ترور در جمهوری اسلامی" منتشر کنند. قرنی پس از ترور به درجه سپهبدی رسید و اولین سپهبد جمهوری اسلامی شد و البته در آن دنیا!

در این صفحه اول، خبر تاسیس حزب جمهوری خلق مسلمان و اولین اطلاعیه آنرا می خوانید. تاسیس این حزب سرآغاز حوادث مهمی در آذربایجان و بویژه در تبریز شد که آوار آن بر سر آیت الله شریعتمداری فرود آمد. بموقع خود و در ادامه صفحات اول روزنامه ها به آن نیز خواهیم رسید. شماری از دستگیر شدگان وابسته به رژیم شاه آزاد شده اند که خبرش در همین صفحه اول منتشر شده است. در این خبر اعلام نشده که آنها چه کسانی بودند که آزاد شدند اما بسرعت معلوم شد که اکثر آنها افراد بخش ضد جاسوسی ساواک و بخش مبارزه با مارکسیست ها بودند که در اداره هشتم ساواک کار می کردند و آزاد شدند تا در اداره نخست وزیری مشغول کار شوند. البته پس از دیدن یک دوره کوتاه در جمهوری اسلامی.

آن خبری که از "نقده" می خوانید نیز مربوط به جنگ در کردستان است و ربطی به جنگ با عراق ندارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 دی

 
 

اشتراک گذاری: