ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سیاست کیش و مات ایران در شطرنج منطقه

چرخش سیاست دولت ترکیه

در برابر کردهای سوریه و ترکیه

 
 
 
 

 

نشانه هائی از سیاست جدید ترکیه در برابر کردهای سوریه و کردهای ترکیه به چشم می خورد. ظاهرا رئیس جمهور ترکیه در آستانه انتخابات مهم شهرداری های این کشور و همچنین درآستانه سفر به روسیه برای دیدار با پوتین سیاست نوینی را در ارتباط با کردها اتخاذ کرده که نمی تواند بدون همآهنگی با دولت های سوریه و روسیه باشد. این سیاست با تائید امریکا هم باید همراه و همسو شده باشد. بموجب این سیاست حمله نظامی به کردهای سوریه منتفی است و این سازش می تواند توام با قبول عبور خط لوله مهم نفت کردستان سوریه از خاک ترکیه باشد که هم حق ترانزیت آن سهم مهمی است و هم امکان استفاده ترکیه از نفت کردستان سوریه که در واقع نفت سوریه است. کردهای سوریه نیز با همآهنگی دولت مرکزی به خودگردانی محدودی دست خواهند یافت. رئیس جمهور ترکیه برای رهائی از اقدامات نظامی کردهای ترکیه از خاک کردستان سوریه، اگر سیاست جنگ با کردهای سوریه را کنار گذاشته باشد که ظاهرا اینگونه به نظر می رسد و نشانه های آن نمایان شده، یگانه راه حلش بازگشت به سیاست گذشته یعنی 2013 برای آشتی ملی و آشتی با کردهای ترکیه و دادن امتیازهائی برای خودگردانی محدود به آنهاست.

در چارچوب این فعل و انفعالات است که روز گذشته عمر اوجالان برادر عبدالله اوجالان رهبر کردهای ترکیه که زندانی است، به خواست دولت ترکیه با وی در زندان دیدار و گفتگو کرد. مطبوعات ترکیه از قول مقامات این کشور روز گذشته نوشتند که محتوای گفتگوی دو برادر برای آگاهی عمومی منتشر خواهد شد. باید دید عکس العمل نمایندگان کرد ترکیه در پارلمان این کشور که حداقل 50 نماینده هستند چه خواهد بود و ضمنا رهبر حزب دمکراتیک خلق ترکیه که او نیز تقریبا در حال تبعید و زندانی است چه موضعی اتخاذ خواهد کرد. آنچه مسلم است شطرنج سیاسی در ترکیه و سوریه و عراق بسرعت درحال دگرگونی است و البته از این دگرگونی ظاهرا چیزی نصیب جمهوری اسلامی که  همچنان سیاست سرکوب کردهای ایران را دنبال می کند نخواهد شد.

آیا وزیر خارجه امریکا که همچنان در منطقه در حال سفر به کشورهای خلیج فارس و خاورمیانه است، زمینه لازم را برای بسته شدن راههای ارتباطی ایران به سوریه از طریق عراق و کردهای سوریه فراهم کرده و یا خواهد کرد؟ قاطعیت او در بیان این جمله که ارتش امریکا زمانی از سوریه می رود که تمام نیروی نظامی ایران خاک سوریه را ترک کنند برخاسته از همین سیاست نیست؟

(عکس: برادر اوجالان)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 دی ماه

 
 

اشتراک گذاری: