ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آذر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دستگیری "منگوا نژو"

جدال دو گروه در کاخ سفید

"فروزنده فرزاد"

 
 
 
 

 

"منگوانژو" مدیر مالی شرکت عظیم مخابراتی چینی "هوآوی" و دختر موسس این شرکت به هنگام سفر در ونکوور کانادا به درخواست دادگستری ایالات متحده آمریکا دستگیر شد و طبق آخرین اخبار با قرار وثیقه آزاد شده است. در ظاهر اتهام منگ دور زدن تحریم های ایران است. دستگیری درست همان روزی رخ داد که ترامپ و "شی جین پینگ" روسای جمهور آمریکا و چین برای شام درحاشیه ی نشست سران گروه ۲۰ در بوئنس آیرس آرژانتین با هم دیدار کردند و بر سر تعرفه های تجاری در حال گفتگو بودند. واشنگتن پست به نقل از یکی از کارکنان کاخ سفید، بدون ذکر نام او مینویسد که ترامپ پس از ملاقات شام از دستگیری مطلع شد و ظاهرا از این امر خشمگین. اما جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ به او گفت که پیشاپیش از این دستگیری آگاهی داشته. پرسشی که بی درنگ به ذهن خطور میکند اینست که پس چرا ترامپ را مطلع نکرده بود؟ جز برای کارشکنی در گفتگوها در راستای پیشبرد استراتژی مقابله با چین.

نتیجه ی مذاکره در حاشیه نشست گروه ۲۰ توقف افزایش تعرفه ها به مدت ۹۰ روز بود تا فرصت گفتگو برای رسیدن به توافقی تجاری فراهم شود. از آنسو رسانه های چین کوشیده اند تا مساله ی این دستگیری را از گفتگوها بر سر مناقشات تجاری بین دو کشور جدا نگه دارند و در حد امکان مانع از بی نتیجه ماندن گفتگوهای آینده شوند. این واکنش میتواند به این سبب باشد که چین با آگاهی از جناح بندی در دولت ترامپ، دستگیری مدیر مالی هوآوی را در راستای کارشکنی در مسیر گفتگوها تعبیر کرده است و یا اینکه صرفا برای جلوگیری از تعمیق جنگ تجاری میان دو قدرت تا کنون واکنشی تلافی جویانه نداشته است.

بخشی از هیات حاکمه ی آمریکا در پی توافق با چین است و خواهان سهم بیشتری برای بانکها و شرکتهای بزرگ مالی و تجاری و صادرات آمریکا در بازارهای چین. لری کودلو، رئیس شورای اقتصادی ملی ترامپ و "استیو منوچن" وزیر خزانه داری آمریکا از جمله کسانی هستند که این خط را دنبال میکنند. در مقابل تندروهایی هستند که از سیاست رویارویی با چین پیروی میکنند. افرادی مانند پیتر ناوارو مشاور تجاری ترامپ، کسی که در پس پرده ی مناقشه ی تجاری با چین و اعمال تعرفه ها بر واردات از این کشور و کشورهای اروپایی و ضدیت با پیمان نفتا و جز آن است، و نیز جان بولتون که دشمنی دیرینه با چین دارد. این جناح افزون بر سهم خواهی بیشتر در بازار چین از سیاست دولت چین که اجازه ی فعالیت شرکتهای امریکایی را مشروط به انتقال فناوری و همکاری با شرکت های چینی میکند و همچنین پیشرفت برق آسای چین در زمینه ی نسل آینده ی (5G) شبکه ی تلفن های همراه و نیز فناوری هوش مصنوعی ناخرسند هستند.

در آستانه ی نشست سران گروه ۲۰ در حالیکه کودلو در مصاحبه با فاکس نیوز پیرامون گفتگوها در نشست سران گروه ۲۰ اظهار خوشبینی میکرد پیتر ناوارو در سخنرانی خود در «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» سخت به «میلیاردرهای گلوبالیست» و وال استریت تاخت و آنها را متهم کرد که ترامپ را برای توافق با چین زیر فشار می گذارند. به دنبال این سخنان کودلو در مصاحبه یی با شبکه ی CNBC سخنان ناوارو را رد کرده و نظر شخصی او خواند و نه دیدگاه ترامپ و دولت او.

دستگیری مدیر مالی شرکت هوآوی نشان از آن دارد که تقابل میان این دو دیدگاه در دولت ترامپ نبردی ادامه داراست. آنچه احتمال یک توافق تجاری بین آمریکا و چین را بالا می برد وضعیت اقتصادی آمریکا و بازارهای مالی آن است. افت قابل توجه بازار سهام وال استریت در ماهها و هفته های اخیر و بیم سرمایه گذاران از آینده ی اقتصادی، موافقان توافق با چین را در موضعی برتر برای اقناع ترامپ قرار خواهد داد. هر چند باید در انتظار جان سختی مخالفان و رویدادهایی مانند دستگیری مدیر مالی هوآوی برای پیشبرد سیاست مقابله با چین هم بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 آذر

 
 

اشتراک گذاری: