ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور صفحات اول

روزنامه های پیش و پس از انقلاب 
 
 

 

 

ما، مرور برخی صفحات اول روزنامه های پیش و پس از انقلاب را در دستور کار خود قرار داده ایم، زیرا یادآوری گذشته، آگاهی از آن دوران و فضای حاکم بر روزنامه های وقت و نظرات مقامات حکومتی قبل از انقلاب و پس از انقلاب را نشان میدهند که این خود مروری تاریخی برای نسل بعد از انقلاب است.

این صفحه اول روزنامه اطلاعات، در روزی است که آیت الله طالقانی نیمه شب آن قلبش از حرکت باز ماند. روحانی آزاده ای که با انقلاب از زندان آزاد شده بود. سرشب با سفیر اتحاد شوروی دیدار و مذاکره سیاسی کرده بود که قطعا نتیجه آن را یا همان شب باطلاع آقای خمینی رسانده بود و یا روز بعد به اطلاع وی می رساند. هنوز هیچ یک از دو احتمال معلوم نیست و اعلام نشده است!

 اولین اطلاعیه ای که بنام آیت الله خمینی درباره مرگ ناگهانی آیت الله طالقانی منتشر شد بسیار خلاصه و رسمی بود و ظاهرا دفتر وی در قم ( آن زمان آیت الله خمینی برای اقامت به قم رفته بود) آن را صادرکرده بود. در این اطلاعیه چند خطی آقای طالقانی حجت الاسلام لقب گرفته بود.  ساعاتی بعد سیل جمعیت در خیابان های تهران به طرف پیچ شمیران و خیابان تنکابن که خانه آیت الله طالقانی در آن واقع بود راه افتاد. مردم توی سر و کله خودشان می زدند و برای مرگ او می گریستند. پس از این انفجار جمعیت بود که اطلاعیه دوم با امضای آیت الله خمینی منتشر شد و در آن آیت الله طالقانی بسیار ستوده شد و اباذر دوران لقب گرفت! جمعیتی که در عزای آقای طالقانی به خیابان آمد فقط با جمعیتی قابل مقایسه بود که بعدها برای در گذشت آیت الله خمینی به خیابان آمد و به طرف بهشت زهرا حرکت کرد. آقای طالقانی اولین امام جمعه تهران بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول آبان

 
 

اشتراک گذاری: