ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اشتباهات پیاپی شاه

 

 
 

 

 

این صفحه اول روزنامه اطلاعات اسفند 1354است. شاه به قله خودکامگی رسیده و بی مشورت با این و آنی که تجربه تاریخی و سیاسی دارند برای خود می برد و می دوزد و تن ملت می کند. با هر تصمیم نابخردانه و دادن بهانه ها به روحانیون صفوف مخالفان را پرشمار تر و مستحکم تر می کند. پس از اعلام حزب رستاخیز بعنوان یگانه حزب ایران و ممنوع اعلام کردن هر نوع فعالیت سیاسی خارج از چارچوب این حزب که طرفداران احزاب ملی و روشنفکران را سخت برانگیخت، نوبت رسید به دادن بهانه بدست روحانیون. او تاریخ ایران را تغییر داد. برحسب کدام ضرورت؟ هیچکس نمیدانست چرا و برحسب کدام نیاز؟ روحانیونی که با بلند کردن پرچم مخالفت با کاپیتولاسیون توسط آیت الله خمینی یک امتیاز ملی در سبد خود داشتند، اینبار تغییر تاریخ از شمسی به شاهنشاهی را روی هوا قاپیدند و تحریک توده مردم مذهبی را آغاز کردند.

شاید اگر امروز چنین تغییری انجام شود بخش قابل توجهی از مردم بدلیل عملکردهای حکومت و عرب ستائی و خلاصه کردن تاریخ کهن ایران در تاریخ دوران اسلام در جهان و ایران از چنین تصمیمی حمایت می کردند اما در آن دوران قطعا چنین حمایتی در کار نبود. این یکی از نابخردانه ترین تصمیمات دوران شاه بود و می گویند شجاع الدین شفا محقق و تاریخدان وابسته به دربار که خالق صفت "آریامهر" برای شاه بود، دراین تصمیم نیز نقش داشت!

 با آغاز نخستین تظاهرات خیابانی در سال 56 که سرانجام به به انقلاب 57 ختم شد، شاه این تصمیم را هم مانند تصمیم به ممنوع بودن هر نوع فعالیت سیاسی در حزبی جز حزب رستاخیر پس گرفت و تاریخ ایران بازگشت به تاریخ شمسی، اما این تصمیم نیز مانند بسیاری از تصمیمات دیگری که در سال 56 و بویژه در سال 57 گرفت، بسیار دیر شده و فرصت ها از دست رفته بود.

در همین شماره روزنامه اطلاعات می بینید که بحث احداث مترو به کمک فرانسوی ها در تهران مطرح بود و ماجرای واردات اتومبیل درست مانند امروز در جمهوری اسلامی در آن سالها نیز مطرح بود و جنجال آفرین و البته سودآور برای واردکنندگانی که به نوعی وابسته به دربار شاه بودند. همچنان که بسته شدن راه های ارتباطی با شمال در ایام عید، چنان که امروز هم بسته می شود. حیرت آور است تکرار تاریخ. اینگونه نیست؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 آبان

 
 

اشتراک گذاری: