ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نکات مهم و خبری سخنرانی روحانی

ستون پنجم امریکا با شعار

"مرگ امریکا" در قلب حکومت

 
 
 
 

 

روحانی در اجلاس اقتصادی که درآغاز دور جدید تحریم های امریکا علیه ایران درتهران برگزار شد شرکت کرد. درعنوان اول پیک نت امروز به اهمیت این اجلاس و سخنرانی روحانی اشاره شده است. روحانی در این اجلاس خطاب به امریکا گفت:

شما به تعهدات خود عمل کنید آنگاه صحبت خواهیم کرد، ما برای حرف زدن مشکل نداریم، طرف ما اگر طرفی باشد که برای حرف و قول و عهد و پیمان خود ارزش قائل باشد حرف زدن که مشکل ندارد.

امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، این کشور از همیشه منزوی تر است. شما ببینید چند کشور هستند که از کار اقدام آمریکا حمایت می‌کنند و آنهایی که مخالفت می کنند چه میزان هستند. با کمک مردم و با اتحاد و وحدت در جامعه باید به آمریکایی‌ها با زبان روشن تفهیم کنیم که با زبان زور و فشار و تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند.

امروز تنها ما از سیاست‌های آمریکا عصبانی‌ نیستیم حتی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی‌ هم از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستند.

فکر نمی‌کنم در تاریخ آمریکا کسانی به کاخ سفید آمده باشند که تا این حد، ضدقانون و معاهدات بین‌المللی باشند. من به یاد ندارم. همه آنها تخلفات قانونی داشتند ولی اینها سرآمد تخلفات هستند.

این ما نیستیم که دلمان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدین اروپایی خودشان در جلسات به خود من می گویند که یکی از آرزوهایشان این است. بعد مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم. شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئیس جمهور فعلی آمریکا ملاقات کنم در حالیکه این موضوع نیاز به واسطه و اینقدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید، با هم صحبت می‌کنیم.

ما برای حرف زدن مشکل نداریم به شرط اینکه طرف ما، طرفی باشد برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قایل باشد. اگر طرف مقابل به عهد و به پیمانش ارزش قایل باشد حرف زدن مشکلی ندارد. آدم می‌تواند بنشیند حرف بزند و به نتیجه برسد.

روحانی درباره نقش جدید بانک مرکزی گفت:

نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش ما گذاشت.

این موسسات باعث شدند که از پایه پولی بیش از 30 هزار میلیارد تومان پول پرداخت کنیم. شما ضریب فزاینده را نگاه کنید، 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار آمده است. چرا؟ چون یک عده متخلف، یک عده افرادی که به مردم خیانت کردند و معمولاً این خائنین آدم‌هایی در دور و بر خودشان دارند و جمع می‌کنند.

یکی از کارهای خوبی که دکتر سیف انجام داد، بستن این مؤسسات غیرمجاز بود. نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت. ایشان نامه‌هایی را با 40 الی 90 امضاء از آدم‌های مختلف می‌آورد که تهدیدش می‌کردند و من می‌گفتم کار خودت را انجام بده و نترس. کار بزرگی انجام داد.

در شرایط اقتصادی که الان هستیم، شاید یک فرصت خوبی برای اصلاح امور بانک‌ها باشد. اختیارات بسیار زیاد و وسیعی را به بانک مرکزی دادیم. در همین مصوبات چند هفته گذشته، کاملاً دست بانک مرکزی را باز گذاشتیم و همه اختیارات قانونی مورد درخواست را به آن داده‌ایم تا بتواند بانک ها را اصلاح کند. برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما هر روز و ساعتی مشکل درست می‌کنند.

درباره تظاهرات کودتائی 7 دیماه در مشهد و کارشکنی های مخالفان دولت نیز روحانی گفت:

این نمی‌شود پس از یک انتخابات، 2.5 سال دنبال آن انتخابات بوده و همان رقابت را  ادامه دهیم.

پارسال بعد از ناآرامی های اوایل دی ماه (تظاهرات کودتائی علم الهدا و رئیسی در مشهد) بود که آمریکا درباره برجام تصمیم گرفت. البته آنها فیلم بعضی اعتراضات اوایل دی را دیدند، اما فیلم راهپیمایی های بعدی مردم که همه مسائل قبل را شست و برد را ندیدند. این نشان می‌دهد، وحدت و اتحاد داخلی می‌تواند روی اراده کاخ سفید اثر بگذارد.

تمام امید آمریکا در این تحریم، این است که اینقدر فشار بیاورد تا مردم ناامید شوند. ناامید بریزند در خیابان و بگویند آقا استقلال و آزادی و آقایی را که گفته بودیم، نخواستیم. برمی‌گردیم به 40 سال پیش.

رشد اقتصادی را دومرتبه آغاز می‌کنیم. هیچ کس فکر نکند، روندی که در این چند ماه، در آن وارد شدیم، به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، نه.

الان دو مرتبه وارد تورم 2 رقمی شده ایم. باید تلاش کنیم تا آن را مهار کنیم. این وظیفه ما است. رشد اقتصادی ما حتماً با مشکل مواجه است.

وقتی می‌گوییم فروش نفت برخی فکر می‌کنند شیر را باز می‌کنیم فروخته می‌شود. اینکه چطور این نفت تولید می‌شود، به بندر می‌رسد، مشتری تهیه می‌شود، به کشتی زده می‌شود، پول فروش آن چگونه وصول می‌شود. هزار فراز و نشیب دارد.

می‌دانم شرایط امروز ما، شرایط آسانی نیست. یک ابرقدرتی مثل آمریکا و مزدورانی مثل صهیونیست‌ها و برخی از رژیم‌های منطقه علیه ما در کنار آمریکا قرار گرفته اند، اما ما ملت بزرگی هستیم، اراده قوی داریم و می‌توانیم عبور کنیم.

درباره نقشی که صدا و سیما همانند ستون پنجم امریکا در ایران ایفاء می کند نیز روحانی گفت:

مگر از لحاظ حقوقی، ما در لاهه دو بار در این چند ماه پیروزی به دست نیاوردیم. باز هم انشاء الله دستیابی به پیروزی ممکن است. دو مرتبه روبروی آمریکا قرار گرفتیم، یک دادگاه بزرگ دیگر هم در ایتالیا بود آن هم روبروی آمریکا بودیم و پیروز شدیم.

در چند ماه گذشته سه مرتبه از لحاظ حقوقی پیروز شدیم. چند نفر از مردم ایران می‌دانند ما سه بار در مصاف حقوقی جهانی در برابر آمریکا پیروز شدیم. اگر الان برویم نظرسنجی کنیم. آیا 10، 20 درصد می‌دانند؟ نمی‌دانند برای اینکه رسانه‌های ما این موضوع را باز نمی‌کنند. صدا و سیمای ما باید این را برای مردم تشریح کند.

اینکه در یک دعوای 5 میلیارد و 900 میلیونی در ایتالیا پیروز شدیم و در یک دعوای صلاحیت نسبت به موضوع برجام در لاهه پیروز شدیم و همچنین در گرفتن حکم موقت علیه آمریکا ما برنده شدیم.

رئیس دادگاه بین المللی چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا محکوم است و تحریم‌ هایش علیه ایران غلط و برخلاف مقررات بین‌المللی است اما این پیروزی ما را چه کسی می‌داند؟ درحالی که اگر کوچکترین مشکلی باشد و فردا یک چیزی یک روز و یک هفته کم شود، این موضوع خبر اول 20 و 30، 9 ، 6 و شبکه فلان، می‌شود. اما این پیروزی‌های حقوقی چه؟ در مورد این پیروزی‌ها یک گوشه‌ای گفته می‌شود که بله ایران هم موفق شد.

این پیروزی ملت ایران است؛ نباید تصور کنیم که این پیروزی دولت دوازدهم است؛ حقوقدانان و دیپلمات های ما، دیپلمات‌های این جناح و آن جناح و این دولت و آن دولت نیستند، دیپلمات‌های کشور و ملت ایران هستند. امروز دبیر کل سازمان ملل و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع ما حرف می زنند؛ امروز خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند، در برابر فروش نفت ایران در بازار شکست خوردند؛ دیدند نمی‌توانند جایگزین کنند؛ بر فرض هم اگر اعلام شکست نکرده و کشورها را معاف نمی‌کردند، ما آنقدر توان داریم که نفت‌‌مان را در هر شرایطی بفروشیم و می فروختیم.

درباره واگذاری فعالیت اقتصادی سپاه به بخشی خصوصی نیز روحانی گفت:

به وزارت اقتصاد توصیه می‌کنم، اگر شما می‌خواهید در اقتصاد پیشرفت کنید، صاحبان تجربه را هم بیاورید. همانطور که استاد دانشگاه را هم باید بیاورید. با استاد دانشگاه مشورت کنید، با صادرکننده و واردکننده و تولیدکننده و بخش خصوصی هم مشورت کنید. با اتاق‌ها هم مشورت کنید. همه علم اقتصاد در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر نیست. مقداری هم در بازار و فضای اقتصاد جهانی است. این را باور کنید. باید هم از علم و هم از تجربه استفاده کنیم. وزارت اقتصاد هم از اساتید اقتصاد استفاده کند و از آنها بهره بگیرد و نظر آنها را بگیرد و هم از تجار و تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذارها. آن کسی که زحمت کشیده از یک مغازه رسیده به یک بنگاه بزرگ تولیدی، نرفته واحدهای اقتصاد را بگذراند، بلکه تجربه کسب کرده است. یاد گرفته چه کار بکند. هر دو را کنار هم قرار بدهیم.

تا حالا نشده با بخش خصوصی بنشینم و نکته ارزشمندی نیاموزم. در بخش بافت فرسوده هر چه با اقتصاددان‌ها و بانک‌ها مشورت کردیم، دیدیم که مثل اینکه کار نشدنی است اما وقتی با توسعه‌گرها که هزاران واحد مسکونی ساخته و فروخته اند، جلسه گذاشتیم، فهمیدیم که مشکل کجاست و مشکل آنهایی نبود که تا به حال می‌گفتند. اگر از همه نیروها و توان‌ها استفاده کنیم، به راحتی می‌توانیم از این مسیر سخت به خوبی و با کمترین هزینه عبور کنیم.

بنگاه‌ها را سریع‌تر در بازار و بورس و فرابورس عرضه کنید و من هم به طور مرتب دولت و هم نیروهای مسلح و هم نهادهای عمومی غیردولتی را تشویق می کنم که به صلاح کشور و ملت است که اموال و سهام‌شان را بفروشند. اشکالی ندارد سهامی داشته باشند. اما هم بنگاه و هم مدیریت را واگذار کنند. حالا یک سهمی هم در یک جایی داشته باشند در یک حدی اشکالی ندارد.

باید مالیات را سامان دهیم. وضع مالیاتی در سال‌های اخیر از گذشته بهتر شده است اما همانطوری که گفته شد، معلوم نیست از آنهایی که مالیات می‌گرفتیم، شاید بعضی جاها لازم باشد کمتر بگیریم. چون شرایط امروز شرایط رونق نیست که مالیات بیشتر بگیریم اما خیلی‌ها هستند که مالیات نمی‌دهند. باید برای فرارهای مالیاتی راه‌ حل علمی پیدا کنیم.

درباره مالیات و دولت الکترونیک نیز روحانی گفت:

به نظر من اگر کشور بخواهد در مسیر درست حرکت بکند راه حل دیگری جز دولت الکترونیک ندارد. مردم نباید با چهره‌ها مواجه شوند. این ارتباط رو در رو که می‌گویند خوب است، در اقتصاد و گرفتن تسهیلات و سرمایه‌گذاری خوب نیست.

باید کمک کنیم همه مردم از طریق سیستم الکترونیکی مشکلاتشان را حل کنند. شاید لازم نباشد مردمی که می‌خواهند یک مجوز بگیرند چهره مبارک یک مدیر را زیارت کنند، مردم باید بتوانند با صفحه رایانه خودشان کارهایشان را انجام دهند. آنها را با صفحه رایانه رفیق کنید و نمی خواهد با آدم‌ها و مدیرها رفیق کنید. مشکل درست می‌شود.

برای تقویت دولت الکترونیک همه وزارتخانه ها باید کمک کنند. از نظر زیرساخت، شرایط ما بد نیست و شرایط خوبی داریم اما این دستگاه به آن دستگاه نمی‌خواهد اطلاعات بدهد و من نمی‌دانم چرا؟ چیز عجیبی است. آنچنان به بخش و به منافع زودگذر چسبیده ایم، کل دنیا هیچی نیست چه برسد به وزارتخانه، مدیریت و چه برسد به 4 سال. تعصبات بخشی را رها کنیم. اطلاعات مان را به یکدیگر بدهیم و متمرکز کنیم. از اطلاعات هم استفاده کنیم.

امروزه در دنیا کار با سیستم الکترونیکی و دیجیتالی انجام می شود و اینگونه نیست که کسی ممیز بفرستد بالای سر کاسب و بگوید درآمد تو چقدر است، یا اینکه دفاتر خود را باز کن و ورق بزن. اینجوری نیست. بیاییم در شیوه ها نوسازی کنیم.

همه باید حس کنند که مالیات از لحاظ تعصب ملی واجب و برای نجات بچه‌های فردای ایران واجب است. ما راهی نداریم باید با مالیات کشور را اداره کنیم.

نفت سرمایه بین نسلی ما است. باید برای جای دیگری مصرف شود. ما باید سرمایه را جذب کنیم و محیط کسب و کار را باید آماده کنیم. مناطق آزاد ما امروز و در شرایط تحریم، مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و باید به میدان بیایند و سرمایه را جذب کنند. مشوق‌ها را باید زیاد کنیم.

خیلی غصه نخورید فلان سرمایه‌گذار اروپایی رفته و برنمی‌گردد، سرمایه‌گذار در جای دیگر داریم و کشورهای دیگر هستند. آنها را جذب کنید.

مسئولین کشورهای دیگر گفتند که ما جایگزین می‌شویم؛ بیاییم با دنیا کار کنیم؛ خیلی جاها سرمایه است. فکر نکنید همه چیز در اروپا و آمریکا است. سرمایه زیاد است باید راه جذب آنها را پیدا کنیم، مشوق‌های لازم را بدهیم و آنها را در این شرایط بیاوریم؛ باید در شرایط فعلی که مردم در مشقت هستند این مسیر را کوتاه کنیم.

وزارت اقتصاد به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور باید به میدان آمده و همه توانش را بکار بگیرد. در جلسه اقتصادی و در دولت گفتم هر طرحی برای تصمیم در هر ساعتی از روز بیاید، من آماده هستم و مشکلی وجود ندارد؛ ساعت نمی‌شناسیم. هر کس طرحی را آماده کرد این طرح را بیاورد، حتی در روز تعطیل هم باشد جلسه می‌گذاریم و بحث می کنیم و به نتیجه می‌رسانیم. ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، در دفاع مقدس ساعتی در کار نبود که بگویید چه ساعتی است . جلسه قرارگاه تا اذان صبح طول می‌کشید. نماز صبح می‌خواندیم بعد از آن ادامه می دادیم تا ظهر طول می‌کشید. حساب این نبود که ساعت خواب کی است موقعی که عملیات شروع می‌شد دیگر ساعت نمی‌شناخت از آن نیمه شبی که عملیات آغاز می‌شد، تا لااقل 48 ساعت حداقل، 72 ساعت آتش مداوم بود. نه وقت تعویض نیرو و نه وقت استراحت بود. چطور آن عملیات‌ها را پیش بردیم و کشور را پیروز کردیم و افتخار برای مردم آوردیم. الان هم احساس باید این باشد که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و روبروی یک دشمن قدار ایستادیم. آن وقت صدام بود، امروز ترامپ است. فرقی نمی‌کند. باید بایستیم و پیروز شویم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 آبان

 
 

اشتراک گذاری: