ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

قطر پایگاه تماس با طالبان

رقابت واشنگتن و مسکو برای

آشتی طالبان و دولت افغانستان

 
 
 
 

 

افغانستان در کشاکش چند گفتگو با هدف صلح دراین کشور است. در مسکو قرار است کنفرانس صلح افغانستان با حضور هیات های نمایندگی از سوی دولت مرکزی در کابل و گلبدین حکمتیار و هیات همراه وی بعنوان رابطین طالبان برگزار شود. هنوز معلوم نیست که از سوی طالبان کسان دیگری هم دراین کنفرانس شرکت خواهند کرد یا نه. مسکو مبتکر این کنفرانس است و ظاهرا پاکستان نیز یا در آن حضور خواهد یافت و یا با برپائی آن موافقت کرده است. همزمان با این اخبار، پدرخوانده طالبان در پیشاور پاکستان ترور شد که معلوم نیست او طرفدار صلح بوده و یا مخالف آن، اما آنچه مسلم است هنوز هیچ گروهی مسئولیت ترور او را قبول نکرده است.

دولت مرکزی انتخابات پارلمانی را علیرغم همه دشواری های آن برگزار کرد اما هنوز نتایج قطعی آن اعلام نشده است. درداخل حکومت ائتلافی بر سر این انتخابات و نتیجه ای که اعلام خواهد شد اختلاف هست و ژنرال دوستم از ائتلاف خارج شده است. ضمنا اشرف غنی رئیس جمهور کنونی افغانستان گفته است که برای یک دوره دیگر خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد کرد. شمار انفجارها و ترورها در طول انتخابات افزایش یافت اما دقیقا معلوم نشد که همه آنها کار طالبان بود یا داعش هم در آن دست داشت و آیا طالبان طرفدار مذاکره هم دراین ترورها و انفجارها دست داشته اند؟

از سوی دیگر "زالمای خلیل‌زاد" دیپلمات سالمند افغانستان که سالها نماینده این کشور در سازمان ملل بود و با جمهوریخواهان امریکا پیوند ونزدیکی دارد طی دو ماه گذشته به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور افغانستان بین واشنگتن و کابل در رفت و آمد است. او نیز می کوشد میان دولت مرکزی کابل و طالبان پل ارتباطی برقرار کند. گفتگو با طالبان در دفتر نمایندگی آن در کشور قطر انجام می شود. (عکس: ترامپ و خلیل زاد)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 آبان

 
 

اشتراک گذاری: