ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
  گلوی مطبوعات دوران شاه
زیر ساطور سانسور و استبداد
 
 

 

 

این صفحه اخبار هنری- جنجالی یکی از هفته نامه های دهه 1350 است که از خبر آتش گرفتن محل حجاج ایرانی در حج آن سال، این خبر را بازتاب داده تا توجه مردم را جلب کند. سفر حج همسر فردین هنرپیشه فیلمفارسی های مشهور آن دوران که تقلیدی بود از فیلم های هندی: عشق، شکست عشقی، ثروت، فقر و آواز. گاهی ایرج به جای فردین می خواند و گاهی گلپایگانی به جای او. هنرپیشه زن این فیلم ها عمدتا فروزان بود که در مقابل فردین قرار می گرفت و عهدیه به جای او آواز می خواند. خواننده ای که هنگام رسیدن به حرف "ش" در اشعاری که می خواند کمی زبانش می گرفت و آن را دلنشین تر می کرد و به همین دلیل برای او شعرهائی می ساختند که حرف "ش" در آن زیاد باشد. مخصوصا در فیلمفارسی ها!

از بعد از ظهر پنجشنبه تا غروب جمعه، سینماهای خیابان لاله زار که این فیلم ها را نشان میدادند، پر میشد و خالی می شد از جوانان و نوجوانان حاشیه نشین تهران، سربازهائی که شب جمعه از پادگان ها آزاد می شد و غروب جمعه باید باز می گشتند. همه آنها در سال 57 تبدیل شدند به سپاه براندازی رژیم شاه و بسیاری از آنها که به سرعت مذهبی شده بودند در آتش زدن سینماها و حمله به رستوران های پیاله فروشی مشروبات الکلی نقش آفرین شدند. پشیمان هستند یا نیستند مورد بحث ما نیست. ما فقط مرور می کنیم گذشته را.

مطبوعاتی که از انتشار اخبار سیاسی و خبرهای ممنوعه حکومتی محروم بودند، اغلب با کمی جنجال، انتشار عکس های متنوع هنرپیشه های زن خریدار برای مجله ها و روزنامه ها پیدا می کردند تا خرج و دخلشان در بیآید و به حیاتشان ادامه بدهند.

همه ماجرا در این خبر آشکار بالا است، اما واقعیت هم هست. هم آتش سوزی و هم سفر حج همسر فردین. بقیه اش روغن داغ آش است. برای نسل بعد از انقلاب که اغلب در باره گذشته در توهم است، انتشار این اخبار مفید است. آنها باید بدانند که حج و سفر مکه، سفره ابوالفضل و سینه زنی و زنجیر زنی و روضه خوانی و ... در گذشته هم بود. تا حد حاجیه شدن همسر فردین. بعد از انقلاب این مسائل وسعت گرفت و اتفاقا این وسعت باعث بی هویتی آن و فاصله گرفتن طیف وسیع روشنفکران و تحصیلگردگان ایرانی از آن شد.

 تصمیم ما اینست که در مجموع فضای حاکم بر مطبوعات پیش از انقلاب - بویژه دهه 50- را نشان نسل بعد از انقلاب بدهیم. اگر هفته نامه ها و بسیاری از روزنامه های باصطلاح هنری امروز جمهوری اسلامی را هم باز کنید تقریبا اخبار هنری در همین حد است که در باره فردین و همسرش می خوانید. البته با کمی حجاب! گوئی همه چیز الگوبرداری و تقلید شده از دوران شاه از جمله ولایت فقیه و رهبری که شده دربار و شاه، مجمع مصلحت که شده مجلس سنا و سخنرانی های مقامات که همگی آلوده به چاپلوسی مقام معظم است مثل گذشته که آلوده به نام شاهنشاه آریامهر و منویات ایشان بود. امان از این منویات که چه استبدادی پشت آن پنهان است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 آبان

 
 

اشتراک گذاری: