ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مجلات و هفته نامه ها

زیر فشار سانسور شاهنشاهی

 
 

 

 

این صفحه خبرهای ورزشی مجله پر سابقه سپید و سیاه در آغاز دهه 50 است. مدیر و سردبیر آن دکتر علی بهزادی روزنامه نگار چیره دست آن دوران بود که خوشبختانه پیش از بر بستن رخت از این جهان دو جلد خاطرات خود از یکصد شخصیت سیاسی، مطبوعاتی و هنری را که با آنها مصاحبه کرده و یا با آنها برخورد داشته نوشت و منتشر کرد. کتابی است کم نظیر که در ایران منتشر شده و ایکاش روزنامه نگاران کنونی آن را بخوانند و بیاموزند. بیاموزند که در اوج اختناق و استبداد هم می توان روزنامه نگاری مفید کرد.

این صفحه از آن مجله، مربوط به دوران اوج سانسور مطبوعات در دوران شاه است که مجلات سیاسی مانند سپید و سیاه نیز برای عبور از دوران سخت و در واقع جان به سلامت بردن تا برسد نوبتی که بتوان نوشت و منتشر کرد، بجای مسائل سیاسی روز و طرح مشکلات مردم به این نوع خبرها که می بینید بسنده کرده بود. فلان هنرپیشه زائید، فلان هنرپیشه طلاق گرفت، فلان ورزشکار وزنش زیاد شده و فلان خواننده در فلان کاباره می خواند و یا حتی چند خواننده کاباره دار شده اند. حتی در همین خبرها نیز نتوانستند بنویسند که خواننده را چه به کاباره داری؟ چرا؟ چرا باید خواننده ای مانند هایده بجای تعلیم بیشتر و خواندن کمتر اما بهتر باید برود کاباره داری کند؟ چرا باید آنقدر بخواند که صدایش دیگر لطافت و قدرت اولیه اش را از دست بدهد. یا کورس سرهنگ زاده و یا مهستی خواهر هایده. اولین برنامه های گلهای هایده و مهستی را بشنوید و خود قضاوت کنید.

این سرنوشت همه مجلات و هفته نامه های دیگر آن دوران بود. گرچه، سرانجام نیز رژیم به این هم قانع نشد و  به خواهش هویدا و تائید شاه اغلب این مجلات در همان دهه تعطیل و توقیف شدند و بسیاری از نویسندگان آنها ممنوع القلم از جمله دکتر بهزادی علیرغم همه آشنائی ها و رابطه هائی که با رجال و حتی ژنرال های شاه داشت. البته در چارچوب کار روزنامه نگاری اش.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 آبان

 
 

اشتراک گذاری: