ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 مهر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بخش هایی از مصاحبه ظریف با الجزیره

در سیاست از "هرگز"

نباید و نمی توان سخن گفت

 
 
 
 

 

حمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه الجزیره انگلیسی که جمعه شب مشروح آن پخش شد، گفت:

ما آنقدرها هم مشتاق نیستیم که با او (دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا) دیدار کنیم زیرا آمریکا یک شریک مذاکراتی قابل اعتماد نیست.

امریکائی ها همیشه می گفتند که خواهان یک پیمان با ایران هستند. حالا به تازگی از پیمان مودت 1955 که با آمریکا داشتیم خارج شدند زیرا دیوان بین المللی دادگستری علیه آنها رای داد. این نشان می دهد که با این رئیس جمهوری و این دولت درباره هر چیزی مذاکره کنید، آنها به آن پایبند نخواهند بود.

درباره مذاکره با ا مریکا باید بگویم که در سیاست هرگز را نباید گفت: هرگز. به نظرم به انجام تغییری جدی در دولت آمریکا نیاز است. از دیدگاه من، دیالوگ مستلزم اعتماد متقابل نیست. دیالوگ معمولا بر مبنای اعتماد متقابل انجام نمی شود. اما دیالوگ به احترام متقابل نیاز دارد. احترام متقابل اینگونه شروع می شود که هر یک از طرف ها به خود و امضایش احترام بگذارد. تا زمانی که این را در دولت فعلی آمریکا مشاهده نکنیم دیالوگ را امری غیرضروری می دانیم که به هیچ نتیجه مطلوبی منجر نمی شود.

روابط بین الملل ارتباطی به مسائل عاشقانه ندارد. روابط بین الملل به قابل اتکا بودن و پایبندی به وعده ها است. در روابط بین الملل همه چیز مبتنی بر یک اصل است که لاتین آن می شود Pacta sunt  servanda  یعنی «عقود باید نگه داشته شوند.» این مساله ای لازم است.

ایران به اروپایی ها وقت داده است-زیرا آنها از ما وقت خواستند - تا سعی کنند که خروج آمریکا ازتوافق هسته ای را جبران کنند. این بدان معناست که ایران باید منافع اقتصادی توافق را دریافت کند. همان طورکه دیدید آنها اظهارات سیاسی قوی ای داشتند و سپس راه حل های عملی را تشریح کردند. حالا باید اجرای این راه حل های عملی را شاهد باشیم. مرحله بعدی آن است که ببینیم آیا بخش خصوصی از آن راه حلهای عملی استقبال می کند و با ایران تعامل می کند. ما این را به دقت بررسی کرده و بر اساس نتیجه آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

در جنگ سوریه مقصر کسانی هستند که از راه حل سیاسی پیشگیری کردند با این توهم که می توانند بشار اسد را از قدرت برکنار کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 مهر

 
 

اشتراک گذاری: