ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 مهر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

معمای "خاشقچی"

مردی که فقط روزنامه نگار نبود!

 
 
 
 

 

اخبار ضد و نقیضی که درباره قتل یک روزنامه نگار در سفارت عربستات سعودی در ترکیه پخش شده، چنان غرق حواشی است که هیچکس نمیداند پشت صحنه چه خبر است. دعوای قطر و عربستان؟ اختلاف ترکیه با عربستان و نزدیکی اش به ایران و روسیه؟ آتش بیاری های امریکا و امتیاز گیری از عربستان یا ترکیه؟ دعوان بر سر رهبری جهان اسلام توسط عربستان و یا ترکیه بوده؟

پاسخ هیچکدام از این سئوالات معلوم نیست و فعلا همه چیز خلاصه شده در این که جمال خاشقچی درسفارت است یا در باغچه کنسول عربستان دفن شده و یا یواشکی به عربستان منتقل شده است؟

در این هیاهو گفته نمی شود که خاشقچی 60 ساله چگونه به دام یک زن 35 ساله که حدس زده می شود ماموریت اطلاعاتی از سوی عربستان داشته افتاده است. خاشقچی در امریکا زن و بچه دارد و مناسبات نزدیکی با اخوان المسلمین داشته و با فتح الله گولان رقیب اردوغان نیز همانقدر رفت و آمد داشته با حاکم قطر. همانقدر که عربستان با قطر اکنون مسئله دارد، اردوغان نیز با فتح الله گولان مسئله دارد.

در سه ماه گذشته خاشقچی یک خانه در استانبول خریده و آنجا را پایگاه خود کرده بود. عربستان بسیار مایل بود اطلاعات او را از اخوان المسلمین در بیآورد، همانقدر که دولت ترکیه می خواست اطلاعاتی را از دهان او در باره فتح الله گولان بداند. در این میان کسی که ادعا شده همسر او بود و خانه در استانبول را خاشقچی برای او خریده بود نیز اکنون گفته می شود رابطه دو جانبه میان ترکیه و عربستان بوده و آشنائی 4 ماهه اش با خاشقچی یک تله بوده است. او نه برای گرفتن مدارکی جهت ازدواج یا طلاق وارد سفارت عربستان شده بود، بلکه برای یک دیدار و مذاکره به سفارت دعوت شده بود و گفته می شود که یک تیم 15 نفره طی چند روز از عربستان وارد ترکیه شده و بعنوان دیپلمات در سفارت عربستان حضور داشته اند. درمیان آنها یک پزشک متخصص جراحی زیبائی نیز وجود داشته است. ظاهرا می خواسته اند خاشقچی را درجمع همین گروه 15 نفره جا زده و به عربستان ببرند. مرده او به درد هیچ کس نمی خورد و اگر در سفارت مرده و یا کشته شده باشد، برای اثر یک حادثه بوده. مثلا تزریق بیش از حد و یا اشتباهی داروی روانگردان و یا چیزی مشابه آن. آیا خاشقچی سفارت عربستان را آنگونه که عربستان مدعی است ترک کرده؟ یعنی اگرکشته شده باشد کار عربستانی ها نبوده و غیر مستقیم ترکیه متهم است؟ و اگر پاسخ مثبت باشد، امریکا برای فشار به ترکیه و آوردن دولت آن به راهی که امریکا می خواهد پشت همه این ماجرا نیست؟

پاسخ همه این ابهامات نه امروز و فردا، بلکه شاید سالها بعد پیدا شود اما آنچه مسلم است خاشقچی فقط یک روزنامه نگار نبوده و فعالیت ها و اطلاعاتی داشته که هم عربستان و هر ترکیه طالب آن بودند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 مهر

 
 

اشتراک گذاری: