ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 مهر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از امریکا و علیه کرُدهای سوریه- الناز گرجی

بازی اردوغان با برگ

قتل خاشقچی، برای امتیازگیری

 
 
 
 

آزاد شدن برانسون کشیش آمریکایی در میانه ی ناپدید شدن خاشقچی نکته یی نیست که پنهان بماند. اینطور به نظر می آید که ترکیه شواهدی از قتل احتمالی خاشقچی بوسیله ی نیروهای امنیتی عربستان سعودی در اختیار دارد و از آن برای گرفتن امتیاز از آمریکا و احتمالا عربستان بهره میگیرد. این احتمال کم نیست که اردوغان با اهرم شواهد قتل خاشقچی برای فشار به عربستان متحد منطقه یی ایالات متحده و در ازای آزاد کردن کشیش امریکائی موافقت آمریکا برای حمله به نیروهای کرد سوریه را بدست آورده باشد. کوتاه زمانی پس از آزاد شدن کشیش آمریکایی اردوغان تهدید کردهای سوریه (نیروهای دموکراتیک خلق) را شدت بخشید و آنگونه که یگانهای مدافع خلق (YPG) گزارش کرده اند ارتش ترکیه مناطق مرزی و کردستان سوریه را توپ باران کرد.

در ماههای گذشته گفتگوهای بسیاری میان دولت سوریه و کردهای این کشور که مناطق شمال شرق را در اختیار دارند در جریان بوده است که به نتیجه ی ملموسی نرسید. ولید معلم وزیر خارجه ی سوریه گفته بود که او مایل است بر سر شکلی از خودگردانی در چارچوب مرزهای سوریه با کرُدها گفتکو کند اما آن گفتگوها به نتیجه یی نرسید و او آمریکا را مسوول برانگیختن تمایلات جدایی خواهانه در میان کردها دانست. سرگی لاورف وزیر خارجه ی روسیه هم گفته است که آمریکا با حمایت نظامی از کردها در شرق فرات در پی شکاف انداختن بین کردها و دولت سوریه و به بن بست کشاندن مذاکرات است.

چنانچه با همه ی کارشکنی های ایالات متحده نیروهای دموکراتیک خلق با دولت سوریه در آستانه ی توافقی باشند یا به آن رسیده باشند آنگاه مانور اردوغان با استفاده از مساله ی قتل خاشقچی و آزاد کردن کشیش آمریکایی و تهدیدها و حمله های متعاقب آن علیه کردهای سوریه قابل فهم تر میشود. با این مانور اردوغان نه تنها کماکان سیاست فشار به کردهای سوریه را که بیم آن دارد در صورت خودگردانی شان کردهای ترکیه را هم بیشتر برانگیزد، ادامه میدهد بلکه احتمالا بتواند خود را از بند تحریمهای ایالات متحده نیز برهاند چرا که بهانه ی آن یعنی کشیش زندانی مرتفع شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 مهر

 
 

اشتراک گذاری: