ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 شهریور ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با سقوط هواپیمای نظامی روسیه در سوریه

اگرایران ماجراجوئی نکند

اسرائیل در موقعیتی دشوار قرار گرفته

ایرج گلفام

 
 
 
 

بدنبال سرنگونی یک هواپیمای نظامی روسیه با 15 سرنشین نظامی در آسمان سوریه که نتیجه تجاوز نظامی اسرائیل به خاک سوریه بود، اکنون اسرائیل با وضعیت دشواری روبروست وممکن است که منطقۀ پرواز ممنوع که قرار آن میان روسای جمهور روسیه و ترکیه منعقد شد از سوی روسیه حداقل برای اسرائیل خیلی سریع در سوریه اعمال شود. اسرائیل تجربۀ پرواز ممنوع اتحاد شوروی در سالهای 71-1970 در مصر که منجر به سرنگونی 6 هواپیمای نظامی اسرائیل شد را بخاطر دارد.

در این موقعیت از هرگونه ماجراجویی که منجر به برگشتن ورق به نفع اسرائیل شود باید پرهیز شود و آنها که این پرهیز را مراعات نکنند یا عامل اسرائیل اند و یا فریب خورده اسرائیل.     

دوشنبۀ گذشته 17 سپتامبر ساعت 22 هواپیمای تجسسی ایل-20 روسیه با 15 خدمه از صفحۀ رادارها ناپدید شد و چند دقیقه ای بعد روسیه سرنگون شدن هواپیما که برقراز مدیترانه در حال بازگشت به فرودگاه حمیم در سوریه  بود را اعلام کرد.

روسیه با توجه به داده های راداری و مسیر حرکت 4 هواپیمای اف-16 اسرائیل که برای موشکباران محل استقرار نیروهای نظامی ارتش سوریه و جمهوری اسلامی در لاذقیه اقدام کرده بودند؛ مسئولیت سقوط هواپیمای تجسسی ایل-20 خود را متوجه اسرائیل دانست.

وزرات دفاع روسیه با به تصویر کشیدن صحنۀ هوایی و مسیر پروازها نشان داد که هواپیماهای اسرائیلی پشت هواپیمای تجسسی روسیه سنگر می گیرند تا موشک های ضد هوائی ارتش سوریه که به سوی هواپیماهای اسرائیلی شلیک شده بودند به هواپیمای روسیه اصابت کند.

روسیه این اقدام را نقض توافق بین اسرائیل و روسیه مبنی بر اطلاع از تحرکات و عملیات نظامیِ پیش از اجرای آن جهت عدم درگیری و تلفاتِ نیروهای روسی مستقر در سوریه ، توسط اسرائیل اعلام داشت و ضمن اطلاعیه ای شدیدالحن این اقدام اسرائیل را دشمنانه و نقض توافقات فی ما بین اعلام کرد.

آویگدور لیبرمان وزیر دفاع اسرائیل که از یهودیان اتحاد شوروی بود که بعد از فروپاشی آن نظام به اسرائیل رفت با همتای روس خود تماس گرفت تا بلکه واقعه را توجیه کند.

بدنبال آن، پوتین اعلام داشت که " پاسخ ما برپایۀ امنیت بیشتر برای نیروهای ما در سوریه خواهد بود و این واکنش را بزودی همه خواهند دید" بلافاصله ارتش روسیه اطلاعیه در حمایت از گفته پوتین منتشر ساخت که نشان داد آن گفته پوتین با اطلاعیه ارتش از پیش تنظیم شده بودند و حکایت از طرحی آماده برای پاسخ به اقدام اسرائیل در دست اقدام است.

اگر فاصلۀ زمانی چند ساعتۀ سرنگونی هواپیمای تجسسی ایل -20 روسیه را با توافقنامۀ مهم روسیه و ترکیه در مورد منطقه ممنوعه نظامی در شهر ادلب سوریه و خلع سلاح تروریستها و منطقه حائل به عمق 20-15 کیلومتری با کنترلِ نیروهای روسی و ترکیه را در نظر بگیریم، آنگاه اقدام تحریک آمیز اسرائیل برای سرنگونی هواپیمای  روسیه قابل درک می شود.

تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین و اطلاعیۀ ارتش اسرائیل که نشان از سراسیمگی و تشویش از اقدامات احتمالی روسیه داشت از جوانب مختلفی جالب توجه میباشد هر چند در آنها از عذرخواهی و قبول مسئولیت سرنگونی از سوی اسرائیل خبری نیست ولی:

- اسرائیل برای اولین بار در اطلاعیۀ ارتش خود رسما به عملیات در سوریه بعنوان یک کشورِ عضو سازمان ملل و بر خلافِ قوانین بین المللی اعتراف کرد.

- برای اولین بار سیاست اسرائیل مبنی بر " بی اهمیت بودن واکنش های جهانی" با اعلام آمادگیِ برای ارائۀ مدارک عملیاتِ فوق به روسیه و توضیح در مورد آن کنار گذاشته شد.

- تلاش برای فرافکنی با مقصر نامیدن ایران و نیروهای نظامی آن در ایجاد وضعیتی که منجر به مقابلۀ اسرائیل و در نتیجه سقوطِ هواپیمای روسیه شد، با فرمول " اسرائیل در سوریه با ایران و نیروهایش که خواهان نابودی اسرائیل هستند مقابله میکند" نمایان شد.

در اخباری که از صحبت های تلفنی نتانیاهو با ولادیمیر پوتین به بیرون درز کرده و در برنامۀ "60 دقیقه" از تلویزیون آر تی آر روسیه اعلام شد  ولادیمیر پوتین در پاسخ به نتانیاهو که " مقابله با ایران

در سوریه" را بهانه کرده بود میگوید:

«توافق بین روسیه و اسرائیل از سوی اسرائیل نقض شده است و به ایران ربطی ندارد».

لازم به یادآوریست که بین روسیه و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و همچنین با اسرائیل جهت جلوگیری از تداخل عملیات و درگیری های احتمالی توافقنامه ها و مقرارتی وضع شده است که این نیروها و اسرائیل قبل از هر عملیاتی روسیه را جهت برحذر داشتن نیروهای روسیه از حملات آن مطلع کنند. قبلا نیز چندین بار، از جمله در حملۀ موشکی ایالات متحده به فرودگاهی در سوریه  آمریکا  روسیه را مطلع کرده و خواهان خارج کردن نیروهای روسی از این فرودگاه شده بود که از 59 موشک شلیک شده به این فرودگاه فقط چند موشک به این فرودگاه اصابت کرده بود و مابقی توسط پدافندِ ضد هوایی سوریه سرنگون شده بودند.

اسرائیل  روسیه را در دقیقۀ آخرِ آغاز حمله از عملیات خود مطلع میسازد و این زمان برای بازگشتِ هواپیمای تجسسی روسیه کافی نبوده و اف-16 های اسرائیلی آگاهانه هواپیمای روسیه را سپر خود قرار میدهند.  

در گفتگوهایی که در ساعات اولیه بعد از این سانحه در تلویزیون روسیه با مفسرین و برخی مشاورین دولتی اسرائیل بصورت زنده پخش شد، تقریبا تمامی طرف اسرائیلی با تمسخر و برخورد از بالا و کم اهمیت بودن با این سانحه برخورد کرده و حتی دلیل دیر اعلام کردنِ شروع عملیات به روسیه را، بیم از اطلاع دادن روسیه به نیروهای سوریه و ایران جهت خروج منطقه ضربه عنوان کردند ولی بعد از سخنان ولادیمیر پوتین در دفاع از بیانیۀ ارتش و دشمنانه خواندن این عملیات اسرائیل با جملۀ:

« اطلاعیه ارتش با من هماهنگ شده و حرفهای من میباشد» امید اسرائیلی  تا حد زیادی رنگ باخت و برخی از همان مشاوران اسرائیلی در صحنه ها تلویزیونی از اشتباه نیروهای اسرائیلی سخن گفتند.
نشانه های آغازِ مذاکرات با حضور برخی چهره های معروف اسرائیلی از جمله یاکوب کِدمی در تلویزیون دولتی مسکو بروز کرد. ولی آنچه مهم است و با ایران مربوط میباشد، تضعیف و در موضع دفاعی قرار گرفتنِ اسرائیل در منطقه و در سوریه می باشد که عوامل نفوذی اسرائیل در جمهوری اسلامی این موقعیت اسرائیل را به سود آن دگرگون نکنند!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: