ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 شهریور ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نطق نماینده زن مجلس

13 راهکار بحران

که سلحشوری، سلحشورانه طرح کرد

 
 
 
 
 

 

بخش هائی از نطق سالانه پروانه سلحشوری در صحن علنی مجلس  سه‌شنبه۱۳شهریور۱۳۹۷:

 

بنا بر سوگندی که خورده‌ام پاسدار رای موکلانم خواهم بود. امروز در شرایطی به سر می‌بریم که از نظر اقتصاد ملی پول ایران بی‌ارزش ترین واحدهای پول دنیا است. گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند. از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی از جمله بازداشت فعالان مدنی و صنفی به طور روزمره مشاهده می شود.

دانشجویان، وکلا، معلمان، کارگران، فعالان حوزه زنان و زیست محیطی در حبس، حصر و ستاره دار شدن قرار دارند. بی‌احترامی به قانون و عدم اعتماد اجتماعی، خشونت گسترده، بحران‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی را شاهد هستیم.

ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ و تداخل فعالیت‌های نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم. حال رئیس جمهور بگوید بحران نداریم، اما همه میدانند که با ابر چالش ها درگیر هستیم. با بسته نگه داشتن دهن منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است.

می‌خواستم به قوه‌قضائیه که پایه عدالت، جمهوریت و آزادی جامعه است انتقاد کنم و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم، اما دریغ از گوش شنوا. می‌خواستم رئیس‌جمهور و دولت را نقد کنم و گلایه‌های به‌حق مردم را بیان کنم و نارضایتی جدی مردم را بگویم دیدم ایشان در بین گزینه‌های نظارت استصوابی بهتر به نظر می‌رسد و در همین مجلس به بهانه توصیه‌های رهبری پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به ملت و نمایندگان ندادند. می‌خواستم از امتیازگیری و بده و بستان‌هایی که می‌گویند برخی نمایندگان انجام می‌دهند، صحبت کنم و اینکه طرح‌هایی که بعضا مطرح می‌شود اولویت کشور و جامعه نیست و وقت مجلس را می‌گیرد و اینکه روزهای بسیاری به طرح سوال و استیضاح بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌گذرد، اما باز دیدم مگر نظارت استصوابی شورای نگهبان اجازه انتخاب بهتری را داده است و به ناچار مردم ما را انتخاب کرده‌اند که شاید جای دیگری که حق نمایندگی داشت را گرفته‌ایم.

می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما دیدم چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است. می‌خواستم از صدا وسیما انتقاد کنم دیدم آنها خود را بسیار فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌دانند. می‌خواستم همچون گذشته برای تظلم‌خواهی به روحانیت حامی مردم رجوع کنم و به آنها شکایت ببرم، اما متاسفانه دغدغه امروز برخی روحانیون بجای اینکه فقر، فساد و دین‌گریزی جوانان و اختلاس از بیت المال باشد، درگیر تار موی زنان و دوچرخه سواری آنها است.

خطابم را مقام رهبری قرار می دهم، زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون‌رفت از ابرچالش های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است. همان گونه که ۱۰سال پس از انقلاب در زمان امام‌خمینی(ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد، اکنون از مقام رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند. در حوزه سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است نیاز به همه‌پُرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم. باشد تا به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه گویی در این مورد بپردازند.

در پایان پیشنهاداتی برای حل مشکلات فعلی ارائه می‌گردد.

۱-  نهادهای نظامی به پادگان ها برگشته و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد.

۲-  ارائه راهکارهای حمایتی برای طبقات فرودست تا برخورداری کامل آنها از شغل، مسکن، درآمد و زندگی آبرومند.

۳-  آزادی محصورین موسوی، کروبی و زهرا رهنورد

۴-  آزادی زندانیان سیاسی و عفو آنها و اعلام عفو عمومی برای بازگشت هموطنان

۵-  صدا و سیمای پاسخگو و دادن مجوز قانونی به بخش خصوصی تا اینکه انحصار صدا و سیما شکسته شود و مردم کمتر به رسانه های بیگانه روی آورند.

۶-  مسئولیت ‌پذیری تمامی ارکان نظام

۷- حل مشکل جدی نظارت استصوابی شورای نگهبان

۸-تحقیر زنان به عنوان نیمی از جامعه پایان یافته و حضور زنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حمایت شده و بدین منظور قوانین مربوط به حوزه زنان نیازمند بازنگری و تغییر جدی با توجه به شرایط روز دارد.

۹-  مبارزه جدی با فساد، رانت و احتکار

۱۰-  آزادی مطبوعات و رسانه ها در فضای حقیقی و مجازی

۱۱-  به رسمیت شناختن حقوق شهروندی

۱۲- تدوین قانون شفاف انتخابات به طوری که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه قانع سازد.

۱۳- روابط دوستانه و مبنی بر احترام متقابل دولت ها و ملت ها و گریز از خصومت با دیگر کشورها بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: