ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رهبر ج. اسلامی:

با امریکا مذاکره می کنیم

اما وقتی با اقتدار شدیم!

 
 
 
 

 

بخش هائی از سخنرانی روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی در حسینیه امام خمینی برای حاضران:

وقتی ارزو سکه را بصورت غلط توزیع می‌کنند، این توزیع دو طرف دارد: ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی می‌گردیم که می‌گیرد، درحالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد‌. مشکل ارز و سکه بخاطر بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها بود. کاهش ارزش پول ملی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور است.

وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند.

کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل این مسئله خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد اما عمده‌ی تأثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد. نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی شده است.

اخیرا دیدم حدود ۴۰ کارشناس اقتصادی به رییس جمهور نامه نوشتند. بیست راهکار داده بودند،  نامه را با دقت خواندم و دیدم درست است. ( طبیبیان درباره این اقتصاد دانان میگوید کمونیست هستند. ضمنا اشاره به این نامه در سخنرانی علنی مهم بود. به دو دلیل. اولا این نامه خطاب به وی نبود بلکه خطاب به روحانی بود و دوم این که تیم اقتصادی دولت که قطعا در ابتدای تشکیل دولت خود رهبر در انتخاب ترکیب آن نقش داشته زیر علامت سئوال قرار گرفته است.)

آحاد مردم مشکلات معیشتی امروز را احساس می‌کنند. یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و... روی مردم فشار می‌آورد. در کشور هیچ بن بستی وجود ندارد. با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد. در همین قضیه‌ی ارز و سکه، اگر مقابله با فساد بود، راه فساد بسته می‌شد. دشمن کمین گرفته است و به مجردی که این مشکل را در داخل مشاهده کردند، فورا مثل مگسی که روی زخم مینشیند، روی مشکل مینشیند و از این بنا میکند به سواستفاده کردن!

من چندین سال پیش نامه نوشتم به سران سه قوه و نوشتم که فساد یک اژدهای هفت‌سر است که باید به‌طور کامل با آن مقابله شود. این را بدانید بناست با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد.

-         شعار حاضران: مفسد اقتصادی اعدام باید گردد!

خامنه ای: اجازه بدهید، شما مگر دادگاهید؟ فضاسازی نکنید، بعضی‌ها ممکن است اعدامی باشند و بعضی ممکن است حبسی باشند. بنده نوشته‌ام مقابله باید عادلانه و بادقت انجام شود.

بعضی افراطی حرف می‌زنند و می‌گویند همه فاسدند و از تعبیر فساد سیستمی استفاده میکنند؛ این‌جوری نیست. درست است فساد کمش هم زیاد است. اما افراط و تفریط در همه‌ی زمینه‌ها غلط است. راه‌های فساد را باید بست. در همین قضیه‌ی ارز و سکه، اگر مقابله با فساد بود، راه فساد بسته می‌شد.

مذاکره با امریکا

آمریکا نقدها را گرفت و زیر وعده‌هایش زد؛ چرا باید با این دولت متقلب مذاکره کرد؟ آمریکا، حال هم پیشنهاد مذاکره داده؛ اینکه مسئله‌ی جدیدی نیست، از اول انقلاب بوده است.

چرا مذاکره نمی‌کنیم؟ آمریکایی‌ها فرمول مذاکراتی‌شان این است که چون آمریکایی‌ها متکی هستند به قدرت و پول، مذاکره را داد و ستد می‌دانند. آمریکا وقتی با یک طرفی می‌خواهد مذاکره کند، اهداف اصلی را مشخص می‌کند و از این اهداف یک قدم هم عقب نمی‌نشیند. آن‌ها از طرف مقابلِ مذاکره مطالبه‌ی امتیاز نقد می‌کنند و اگرچنانچه طرف مقابل از دادن امتیاز امتناع کند، هیاهو و جنجال می‌کنند تا کم نیاورد. خود آمریکا در مقابل آنچه نقد می‌گیرد، چیز نقدی نمی‌دهد؛ فقط وعده‌ی قرص و محکم می‌دهد و با وعده، دلِ طرف مقابل را خوش می‌کند. مرحله‌ی آخر هم وقتی کار از کار گذشت و نقدها را گرفت، زیر همین وعده‌ها می‌زند. این روش مذاکره‌ی آمریکایی است. حالا با این دولت متقلب باید مذاکره کرد؟ برجام نمونه‌ی واضح همین مسئله بود. تازه بنده خیلی سخت‌گیری می‌کردم. البته خطوط قرمزی هم که مشخص کردیم رعایت نشد. جمهوری اسلامی هر وقت به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند. امروز چنین چیزی نیست. بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم.

امریکا در ادبیاتش در نیم‌سال اخیر وقیح‌تر و بی ادب‌تر شده. قبلاً هم در حرفشان ادب دیپلماتیک را کمتر رعایت می‌کردند اما اخیراً در مواجهه با همه‌ی کشورها بی‌ادب‌تر شده‌اند.

نمونه‌اش اینکه در هفته‌ی گذشته سعودی‌ها دو جنایت انجام دادند: حمله به بیمارستان و حمله به ۴۰-۵۰ کودک بی‌گناه.  وجدان دنیا تکان خورد اما آمریکا چه کرد؟ به‌جای اینکه این جنایت را محکوم کند گفت ما با سعودی‌ها رابطه‌ی استراتژیک داریم. این بی‌حیایی نیست؟ آمریکایی‌ها اخیراً درباره‌ی ما هم بی‌شرمانه حرف می‌زنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند: یکی مسئله‌ی جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند. مسئله‌ی مذاکره هم یک بازی پیش‌پاافتاده است. یکی می‌گوید مذاکره با پیش‌شرط یکی می‌گوید مذاکره بدون پیش‌شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد. این خلاصه‌ی حرف بود که همه‌ی مردم ایران بدانند.  بعضی جوری حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند که در نقشه‌ی دشمن کار می‌کنند. این‌ها که می‌گویند دولت برکنار شود، در نقشه‌ی دشمن عمل می‌کنند. دولت باید بر سر کار باشد و کارها را بکند. هم رئیس‌جمهور و هم مجلس منتخب ملت هستند و هر دو تکلیفی دارند و حقی دارند و باید کرامتشان حفظ شود و باید هم‌افزایی کنند. امروز آمریکا بر جنگ اقتصادی متمرکز است چون از جنگ نظامی مأیوس است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: