ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 24 تیر

ولایتی از همه چیز گفت

مگر آنچه باید می گفت!

 
 
 
 

 

رسانه های داخلی مستند به گفته های علی اکبر ولایتی و برخی خبرگزاری ها و سایت ها و روزنامه های مستقیما وابسته به نهاد قدرت، مدعی اند که سفر علی اکبر ولایتی وزیر خارجه بیت رهبری به مسکو و ملاقات با پوتین دستآوردهای اقتصادی داشته و اساسا سعی می کنند این سفر را اقتصادی و کمی هم در ارتباط با سوریه نشان بدهند. اما شواهد نشان میدهد که این سفر در حالیکه ارتباط داشته با حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، عمدتا مربوط بوده به تحریم ها و پیام های احتمالی جمهوری اسلامی برای ترامپ از طریق پوتین. پوتین و ترامپ قرار است فردا ( دوشنبه) در هلسینکی با هم دیدار و مذاکره کنند.

بدنبال انتشار ادعاهای ولایتی مبنی بر دستآوردهای اقتصادی سفر مسکو، دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرد اطلاعاتی درباره سرمایه گذاری روسیه در ایران ندارم. نکته ای که بعنوان دستآورد سفر ولایتی به آن پرداخته می شود اما گفته و نوشته نمی شود که برای قراردادهای اقتصادی که لازم نبود ولایتی به مسکو برود! او که سر از اقتصاد و مناسبات اقتصادی در نمی آورد و همراهان او نیز کارشناسان اقتصادی نبودند و آنچه که در مصاحبه اش گفته عمدتا اشاره به قراردادهائی است که قبلا بسته شد و ربطی به دستآوردهای سفر ولایتی ندارد.

ولایتی پس از دیدار با پوتین در مسکو گفته بود: در این دیدار در مورد مسائل نفتی، همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، ارتباطات،‌ راه آهن،‌ خطوط ارتباطی شمال - جنوب یعنی کریدور پترزبورگ - چابهار گفتگو شد. در حوزه نفت نیز یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزارت نفت ایران قراردادی را به مبلغ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده که بزودی عملیاتی می‌شود. همچنین با دو شرکت نفتی مهم روسیه یعنی روس‌نفت و گازپروم نفت نیز صحبت‌هایی آغاز شده و قراردادهایی تا ۱۰ میلیارد دلار می‌توانند انجام دهند. آماری که پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این بود که وی تاکید داشت روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند؛ یعنی روسیه آمادگی دارد در حوزه‌های نفتی و گازی ایران تا سقف ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این رقم بالایی است و این می‌تواند جایگزین شرکت‌های غربی شوند که ایران را ترک کرده‌اند.

ولایتی همه اینها را گفت تا درباره خروج واحدهای نظامی جمهوری اسلامی از سوریه و نقطه نظراتی که پوتین بعنوان نظرات رهبر جمهوری اسلامی قرار است با ترامپ مطرح کند سخن نگوید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 تیر

 
 

اشتراک گذاری: