ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بخش دوم مصاحبه پوتین با شبکه اول تلویزیون روسیه

اروپائی ها جا دارند

برای 5 میلیون آواره سوری؟

ترجمه از روسی- ایرج گلفام

 
 
 
 

 

مصاحبه پوتین با شبکه اول تلویزیون روسیه که بخش مربوط به ایران را بدلیل اهمیت آن روز گذشته ترجمه و منتشر کردیم، حاوی نکات دیگری هم بود که ترجمه آن را نیز در ادامه و در شماره امروز می خوانید:

«ما راجع به اوکرائین با ترامپ گفتگو کردیم. البته با  ایده های جدیدی برای سامان بخشیدن به شرق و جنوب شرقی این کشور که قرار بر این شد که در حد متخصصین در این زمینه همکاری شود که من آنرا با احتیاط مثبت ارزیابی میکنم وممکن است  گامی به جلو باشد .

درباره احتمال دستکاری در انتخاباتِ گذشتۀ ریاست جمهوری آمریکا هم صحبت کردیم که جواب مرا در مصاحبۀ مطبوعاتی شنیدید و ما مطلقا آنرا رد میکنیم. در کشمکش های سیاسی داخلی ایالات متحده معمولا از این کارت ها استفاده می شود. دولتِ روسیه هیچ نقشی در این مورد نداشته است و قصد دخالت در هیچ انتخابات دیگری چه ریاست جمهوری و چه پارلمانی و غیره نداشته و ندارد.

در مورد روابط تجاری دوجانبه  من مثالهایی را متذکر شدم مثلا حجم معاملات روسیه با اتحادیۀ اروپا  تقریبا 100 میلیارد دلار است بعلاوۀ 50 میلیارد دلار بخش خدماتی و 57 میلیارد با چین ولی با آمریکا در بازارهای ما 12 میلیارد و در بخش خدمات 5 میلیارد دلار که این نتیجۀ تحریمهایست که ایالات متحده بر علیه ما وضع کرده است و این موارد قابل تأمل است. ما به توافق رسیدیم که کمیته ای شامل متخصصین اقتصادی طرفین تشکیل شده و در راه برون رفت از این وضعیت هم اندیشی کرده و پیشنهادهای مشخصی ارائه کنند که در مرحلۀ بعد سیاستمداران به بررسی آن پرداخته و ما از سوی خودمان افرادی را برای این مهم که روسیه در آن ذینفع میباشد معرفی کنیم.

در پاسخ به سئوال خبرنگار در رابطه با "درجۀ موفقیت و قابلیت ترامپ در این زمینه" ولادیمیر پوتین گفت:

امریکا برای ما محدودیت ایجاد کرد اما این روال جا را برای رقبای دیگرشان در بازار روسیه باز کرد. این به نفع کیست؟ آیا به نفع منافع تجاری ایالات متحده و رئیس جمهورش که به روابط افتصادی حساس است ؟ ما فکر میکنیم که اینطور نیست.»

 در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر اینکه: هم شما هم ترامپ از درک و همکاری نظامیان خود در مورد سوریه گفتید و آنرا بهتر از درک و همکاری سیاسی بین دو کشور نامید. آیا در این زمینه توافقی صورت گرفت؟

پوتین پاسخ داد: «بله واقعیت همینطور است. ما تصمیم گرفتیم که تحرک تازه ای به این روند (سیاسی) ببخشیم و دیالوگ را تسریع کنیم. ما رئیس جمهور سوریه بشار اسد را متقاعد کردیم که هئیتی برای پیش نویس تغییر قانون اساسی سوریه بوجود آورد که پرزیدنت اسد این کار را کرد ولی اپوزیسیون این کار را انجام نداد و در همین رابطه باید آنچه در مصاحبۀ مطبوعاتی گفیتم که «توپ در زمین اپوزیسیون و حامیان آن  است» عمل شود. باید حداقل یک هئیت را تشکیل دهند و در این مسیر به پیش بروند . شرایط برای این امر آماده است. یادآور میشوم که امروزه 90% مناطق مسکونی سوریه در اختیار نیروهای دولتی سوریه است ولی برای برگردانند پناهندگان باید شرایطی را فراهم ساخت. در ترکیه بیش از 3 میلیون پناهندۀ سوری، در اردن 1 میلیون و لبنان 1 میلیون که آنها پتانسیل پناهندگی به اروپا و آمریکا را دارند و نباید منتظر ماند که آنها بسوی اروپا و آمریکا حرکت کنند بلکه باید شرایط بازگشت آنها به کشورشان را مهیا ساخت. چه چیزی برای اینکار لازم است آبرسانی، برق رسانی، فاضلاب، خانه سازی و...کلا نیازهای مبرم و اولیه. به همین خاطر ما توافق کردیم که در این رابطه با قاطعیت بیشتر و با همکاری مشترک اقدام کنیم.»

در پاسخ به  این سئوال خبرنگار :

-  شما با اوباما بوش و کلینتون نیز گفتگو داشته اید و ترامپ را در مقایسه با آنها چطور دیدید؟

ولادیمیر پوتین چنین پاسخ داد:

«انسان مطلع و آگاهی است. خوب به صحبت ها گوش میکند و خوب درک میکند که نشان از اطلاع وی دارد و در برخی موارد بر نظراتش استوار است مثلا در رابطه با برجام . گفتگو کنندۀ جالبِ توجهی میباشد و برخلاف آنچه که میگویند او یک تاجر است، یک سیاستمدار نیز هست چرا که خوب میتواند خواستهای مخاطبین خود را شنیده و آنرا درک کند.»

- آیا مسائلی بود که با تعجیل جهت نشان دادن برقراری ارتباط در این حد به بعد موکول کردید و گفتید بعدا به آن خواهید پرداخت؟

پوتین پاسخ داد:

«نه، به تمام مسائلی که قبلا در مورد آنها توافق شده بود صحبت شد و در برخی موارد و به درجات متفاوت به توافق رسیدیم و یا نرسیدیم. خوب  تماما  مواردی بودند  که قبلا آمادۀ صحبت کرده بودیم»

- دیدار بعدی شما کی خواهد بود؟

ولادیمیر پوتین:

«نمیدانم قراری مشخص نکردیم. شاید در یکی از نشستهای آسیایی و یا در آرژانتین در اجلاس 20 کشور»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 تیر

 
 

اشتراک گذاری: