ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 اردیبهشت ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شگفتی های انتخابات پارلمانی عراق

عراق در انتظار تشکیل

دولت ائتلافی جبهه مقتدا صدر

 
 
 
 

نتایج قطعی انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد و بموجب آن جبهه ای که مقتدا صدر و چند حزب و تشکیل دیگر - از جمله حزب کمونیست عراق- تشکیل داده بودند برنده انتخابات اعلام شد.

خبرگزاری «رویترز» درباره نتایج قطعی انتخابات عراق گزارش داد:

در انتخابات عراق جبهه مقتدا صدر "سائرون" بیشترین کرسی های پارلمانی را برد و حتی «هادی عامری» از فرماندهان شبه نظامیان شیعه عراقی که مورد حمایت ایران است در این انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفت. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.

صدر همزمان با مخالفت با حضور امریکا درعراق، مخالف حضور ایران در این کشور نیز هست. او از معدود رهبران شیعه عراقی است که راه خود را از جهموری اسلامی ایران جدا کرده است. صدر خود را ملیگرایی عراقی معرفی کرده و در میان جوانان، فقرا و محرومان رفت و آمد دارد اما از چهره های شیعه مورد حمایت ایران فاصله گرفته است. نخست وزیر آینده عراق احتمالا با نظر او انتخاب خواهد شد البته با رایزنی بلوک حامی او. دولت آینده عراق دولتی ائتلافی خواهد بود که  اکثریت اعضای آن را اعضای جبهه صدر "سائرون" تشکیل خواهند داد. این دولت تا سه ماه دیگر باید تشکیل شود.

تحلیلگران شکست عامری (جبهه نزدیک به جمهوری اسلامی) و مالکی (نخست وزیر سابق و طرفدار نزدیکی به جمهوری اسلامی) را به دلیل نزدیکی‌شان به تهران میدانند چرا که در دیده برخی از عراقی ها وابسته به دولتی خارجی قلمداد می شدند. همچنین شکست حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق در این انتخابات نیز به دلیل فساد سازمان یافته بوروکراتیک در نهادهای اجرایی و اداری عراق است.

مطبوعات و رسانه های جمهوری اسلامی نه تنها اخبار انتخابات عراق را به گونه ای منتشر می کنند که پیروزی صدر برجسته نشود، بلکه متحدان جبهه او، یعنی حزب کمونیست عراق را هم حذف می کنند و اساسا گزارشی درباره حضور و آراء بدست آمده حزب کمونیست عراق در انتخابات اخیر نداده اند و این درحالی است که این حزب در انتخابات اخیر 16 کرسی پارلمان را بدست آورد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: