ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 اردیبهشت ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

برای انتشار در پیک نت

"بلاک چین" تلگرام چیست

و چه کاربردهائی دارد!

 
 
 
 

سایت رسمی  تلگرام زمان آپدیت تلگرام با قابلیت بلاک ‌چین را مشخص کرد. دهم تیرماه ۹۷ این نسخه عرضه خواهد شد.  یک متخصص فضای مجازی به خواهش پیک نت توضیح زیر را درباره بلاک چین برای ما نوشت:

بلاک چین گویا قابل فیلتر نیست و با سوار کردن آن دیگر نیازی به فیلتر شکن نمی باشد!

در حالت عادی، اطلاعات افراد، مثل حساب بانکی، شماره بیمه و غیره، روی یک کامپیوتر مرکزی که به آن سرور میگویند ذخیره میشود. این مسئله باعث میشود، که شما برای دسترسی به اطلاعاتتون به یک شخص «میانی» احتیاج داشته باشید. مثلا شما میخواهید داخل حسابتون پول بریزید. باید بروید بانک و پول رو به متصدی بدهید و او هم پول را به حساب شما میریزد.

حالا آنچه که بلاک‌چین برای شما ایجاد میکنه، اینست  که شما برای ذخیره اطلاعاتتون، یا مثل همون مثال، واریز پول، به یک شخص احتیاج نخواهید داشت، زیرا ساختار بلاک ‌چین یک ساختار «پخش‌شده» و «نامتمرکز» است.

فرض کنید، یک بلاک مثل یک سی‌دی است. شما روی این سی‌دی هر چیزی را میتوانید ذخیره کنید. حالا اگر چندین سی‌دی را کنار هم بگذارید، یک «زنجیره» از سی‌دی‌ها را ساخته اید. در واقع یک بلاک‌چین. چیزی که در بلاک‌ چین خیلی مهم است، اینست  که فرد با داشتن یک بلاک، نمیتواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد و برای اینکه بتواند اطلاعات شما را داشته باشه، باید تمام بلاک‌ها یا همون سی‌دی‌ها رو کنار هم بگذارد.

ساختار بلاک‌ چین یک ساختار رمزنگاری شده است، برای همین صرف کنارهم قرار دادن بلاک‌ها، به درد کسی نمیخورد و این بلاک‌ها باید قفل‌گشایی بشوند که اینکار به دانش ریاضی بالا و زمان بسیار بسیار زیادی نیاز دارد.

اما مهم‌ترین استفاده بلاک‌ چین در ارز‌های دیجیتالی است و صنایعی که ارزهای دیجیتالی تولید میکنند به بلاک ‌چین وابسته هستند.

آنچه که تلگرام به عنوان بلاک ‌چین مطرح کرده، یک ارز دیجیتالی به نام «تون» یا Ton»» است که بهخاطر داشتن کاربرهای بالا در تلگرام، میتواند سود‌آور باشد و الزاما به معنی دور زدن فیلتر نیست. درحالیکه این قابلیت را هم دارد. چیزی که در کنار این ارز هم نصیب کاربرها میشود، احتمالا، یک سیستم نامتمرکز برای ذخیره اطلاعات است که می تواند باعث رفع فیلتر هم بشود.

هنوز تلگرام چیزی رو به صورت رسمی ارائه نکرده و دارند روی آن کار می کنند.

در بازار اشفته فضای مجازی اخبار و اطلاعات نادرست و نادقیق نه فقط در مورد مسایل سیاسی بلکه در موارد علمی هم کم نیست !


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: