ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 اسفند 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

به ابتکار وزیر ارتباطات

تلویزیون اینترنتی

به داد مردم خانه نشین رسید!

 
 
 
 
 

 

به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم در این دوران بیشتر در خانه اند و تلویزیون می بینند، اما نه صدا و سیما را بلکه تلویزیون های ماهواره ای و تلویزیون‌های اینترنتی را.

خبرگزاری ایرنا در این ارتباط نوشت:

کرونا تعطیلی سینما، موسیقی و تئاتر کاهش تجمع در اماکن عمومی و شرکت در فعالیت های جمعی را به همراه داشت و مردم به تلویزیون پناه برده اند و تلویزیون های اینترنتی و در غیاب برنامه های جذاب سیما آمار تماشاگران تلویزیون های اینترنتی گوی سبقت را ربودند.

آمارهای رسمی و غیر رسمی منتشر شده از سوی صدا و سیما و تلویزیون های اینترنتی نشان می دهد که این رسانه با فاصله چشمگیری از تلویزیون های اینترنتی عقب مانده است.

از همان روزهای نخست از محدودیت های ترددی و الزام رعایت نکات بهداشتی نیز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود از دسترسی بهتر به تلویزیون های اینترنتی خبر داد؛ در متن این پست نوشته شده بود که «با مدیران تلویزیون‌های اینترنتی صحبت کردم. از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان آن‌ها و در برخی، تمام فیلم‌ها و سریال‌ها رایگان خواهد بود. خواهش می‌کنم در منزل بمانید و بیرون نروید. مواظب کودکان و خودتان در برابر کرونا باشید.» این پست در رونق بیشتر تلویزیون های اینترنتی بی تاثیر نبود.

به‌طور مثال، بررسی رفتار تماشای کاربران در بخش انیمیشن تنها یکی از تلویزیون‌های اینترنتی از تاریخ ۷ تا ۱۶ اسفند نشان می‌دهد که میانگین بازدید انیمیشن‌ها رشدی در حدود ۷۴ درصدی داشته و افراد زیادی با کمک دسترسی رایگان این محتواها را تماشا کرده‌اند.

سریال ها و فیلم های سینمایی موجود در این بخش نیز رونق بسیاری را برای تلویزیون های اینترنتی به همراه داشته است. از یک سو منطبق بودن پوشش بازیگران و روابط مجموعه های شبکه نمایش خانگی موجب توجه بیشتر می شود و از سوی دیگر موضوعات طرح شده در داستان نظر بینندگان بسیاری را به خود جلب کرده است.

در حالی که آمار تماشاگران تلویزیون های اینترنتی پیش از این نیز شامل میلیون ها دقیقه تماشا بود این روزها به سه برابر افزایش یافته است اما صدا و سیما تنها از آمار ۲۵ درصد تماشاگر برای سریال های پخش شده در روزهای ویژه کرونا خبر می دهد و این درصد بالاترین عددی بود که برای پنج مجموعه تلویزیونی داشت و باقی مجموعه ها هر کدام کمتر از ۲۰ درصد مخاطب را به خود اختصاص داده اند.

در این روزها که عموم مردم بیشترین زمان خود را در خانه و در کنار خانواده می گذرانند صدا و سیما فرصتی داشت تا با تولید برنامه های سرگرم کننده در شبکه های مختلف نه تنها توجه و اعتماد بسیاری را جلب این رسانه کند بلکه به این ترتیب فضایی فراهم نمی شد تا مردم جای خالی صداوسیما را با برنامه های شبکه های ماهواره پر کنند و در این میان بخش قابل توجهی از تماشاگران خود را در رقابت با تلویزیون های اینترنتی و شبکه نمایش خانگی واگذار کند.

شبکه نمایش خانگی و تلویزیون های اینترنتی به بخش خصوصی تعلق دارد و از جای مشخصی تغذیه نمی شود. صداوسیما نه تنها از این فرصت ویژه استفاده نکرده است بلکه با پخش مداوم سریال های تکراری یا برنامه هایی که عموما توانایی جذب مخاطب بالایی ندارد موجبات کنار گذاشته شدن از سوی بینندگان را فراهم کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 مارس 2020

 
 

اشتراک گذاری: