ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 دی  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با سعید حجاریان

بدون نفت می توان، اما با دروغ

نمی توان مملکت اداره کرد!

 
 
 

 

 

این خلاصه ایست از نکات اصلی مطرح شده درمصاحبه سعید حجاریان با روزنامه همشهری، درباره سقوط اعتماد به حکومت و وجود زمینه های شورشی دیگر و خشن تر در ایران:

 

سعید حجاریان معتقد است جمله منسوب به داریوش کبیر «خداوند این سرزمین را از دروغ و خشکسالی دور نگه دارد» همچنان راهگشا است. بدون نفت و فساد می‌شود کشور را اداره کرد اما با دروغ نمی‌شود. 

اعتماد اجتماعی با بحران مواجه شده و برای بازگشتش 2 دهه زمان نیاز است؛ یعنی همان زمانی که صرف از دست رفتن آن شده است و چاره اعتماد‌سازی‌ هم کسانی‌اند که تاکنون به مردم دروغ نگفته‌اند. اعتراضات اخیر ناشی از کاهش سرمایه اجتماعی است. مردم مستاصل در اعتراضات اخیر در خیابان‌ها یکدیگر را پیدا کردند. این اعتراضات در مناطقی مانند «جراحی» در استان خوزستان یا «شهر صدرا» در استان فارس صورت قوم‌مدارانه به‌خود گرفت و نشانه‌هایی از همبستگی بروز کرد؛‌ امری که به‌عنوان مثال در حاشیه تهران رخ نداد.

زمانی که دروغ فراگیر می‌شود، گفتمان توجیهی حکومت از میان می‌رود. علاوه بر دروغ نباید از «فساد» غافل شد. واقعیت این است که ما با اشکال متنوعی از فساد، در حجم‌های بزرگ مواجه هستیم که هنوز ابعاد آن کشف نشده است. این فسادها لزوماً مربوط به یک دوره و دو دوره نیستند.
اعتماد مردم طی سالیان متوالی از دست رفته است؛ شاید نزدیک به 2 دهه باشد.

- در فضای سیاسی-اجتماعی شکل‌گرفته در جامعه آیا آزادی زندانیان سیاسی همچنان می‌تواند اقداماتی مؤثر و امیدآفرین باشد؟

حجاریان: بله، قطعا این اقدامات مؤثر خواهد بود مشروط بر آنکه فعالان اصلاح‌طلب را مجدداً احضار و بازجویی و بازداشت نکنند. از طرف دیگر، حاکمیت باید در الگوی بازداشت‌ها تجدید نظر کند. ببینید! تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان آبان‌ماه حاشیه‌نشین بودند نه سیاسی. بازداشت اینها تأثیری ندارد و ممکن است دوباره ظهور کنند؛ این بار با خشم بیشتر.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: