ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بخشی از سخنرانی مصطفی تاجزاده پیرامون اعتراضات مردم

دو راه حل بیشتر

پیش روی جمهوری اسلامی نیست

 
 
 

 

 

اعتراضات مردمی دی۹۶ و آبان۹۸ لطمه شدیدی به مشروعیت جمهوری اسلامی وارد آورده است. حال باید دید که آیا نظام، اشتباه محمدرضا شاه را پس از کودتای۳۲ و سرکوب ۱۵خرداد۴۲ مرتکب می‌شود و فضا را بسته‌تر و امنیتی تر می‌کند، یا می‌کوشد با جلب رضایت و اعتماد و مشارکت شهروندان و تامین حقوق آنان، به جبران سرمایه‌های از دست‌داده بپردازد؟ هم روایت حکومت از اعتراضات مردمی غیرواقع‌بینانه، یک‌جانبه و خطرناک است، و هم روایت مخالفان خشونت‌طلب آن. طبقه متوسط شهری به اعتراضات اخیر نپیوست، ولی نه به‌دلیل رضایت از اوضاع، بلکه عمدتا به‌دلیل ترس از آینده و اینکه ایران در چاه ویل برادرکشی نیفتد.

راهبرد "نه جنگ نه مذاکره" که همان استراتژی "نه جنگ نه صلح" است، کشور را در شرایط تعلیق و وسط زمین و آسمان نگاه داشته و این حالت به زیان مردم است. نظام باید با مشی "نه جنگ نه تحریم" به‌ سرعت به‌سمت لغو تحریم‌ها حرکت کند. درغیراینصورت تکرار ۹۶ و ۹۸ بسیار محتمل است چون اوضاع اقتصادی روز به روز دشوارتر خواهد شد.

اعتراضات مردمی در عراق و لبنان نشان می‌دهد که استراتژی جنگ پیشگیرانه یا جنگ نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه شکست خورده است. گفتند در حلب و موصل می‌جنگیم که در ایران نجنگیم. اکنون در ورای مرزهای میهن فحش می‌شنویم و در خوزستان و کرمانشاه با مردم خود می‌جنگیم.

جمهوری اسلامی دو انتخاب سخت و استراتژیک پیش رو دارد؛ یا همه‌ی ارکان حکومت را با نظارت سپاهی- استصوابی در انتخابات آتی به نظامیان واگذار کند، یا مخالفان قانون‌گرای خود را به ‌رسمیت بشناسد و با تامین حقوق شهروندی آحاد ایرانیان به سوی گفتگو و آشتی ملی، لغو تحریم‌ها و برپایی انتخابات آزاد برود.

اگر کشور وارد چرخه شوم و ویرانگر درگیری مردم با مردم و هرج و مرج و غارت شود، مقصر اصلی در درجه نخست حکومت است و سپس مخالفان خشونت‌طلب آن. همچنان که متهم ردیف اول نابودی سوریه حزب بعث آن کشور است و بعد اپوزیسیونی که دست به اسلحه برد و به خارجی متوسل شد.

چنانچه بشار اسد در سال ۱۳۹۰ پذیرفته بود قانون اساسی جدیدی تهیه و انتخابات آزاد برگزار شود و دولت وحدت ملی شکل بگیرد، داعش قدرت نمی‌گرفت و سوریه ویران نمی‌گردید.

🔸نمی دانم چرا آرزوی بازگشت لیاخوف را می‌کنند؟ مگر با نظارت استصوابی مجلس را به اندازه کافی به توپ نبسته و تضعیف نکرده‌اند؟ آیا قرار است به نام حکومت مشروعه، جمهوریت نظام را برای همیشه به محاق ببرند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 1 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: