ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فشار امریکا برای انفجار

دیگ بخار در جمهوری اسلامی

بنیاد استراتژی - ترجمه  از روسی کیوان خسروی

 
 
 

 

 

پانزدهم نوامبر دولت ایران افزایش بهای بنزین را به دو برابر در چارچوب سهمیه 60 لیتری برای یک راننده و سه برابر خارج از سهمیه اعلام کرد. هزینه یک لیتر بنزین در کشور به یک دلار با متوسط حقوق 400 دلار نزدیک شد. این یک فشار و جهش جدی برای افزایش قیمتها است. پول ایران در برابر دلار تضعیف می شود. بانک جهانی برآورد کرد که تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2019 به 4,5 درصد کاهش خواهد یافت. در سیستم بانکی ایران بحران شدت می یابد. منابع مالی کشور هر چه در برابر تهدید شوکهای خارجی، مانند درگیری های نظامی احتمالی یا کندی بیشتر صادرات نفت بیشتر آسیب پذیر می شوند. صندوق های بازنشستگی دولتی جمهوری اسلامی ایران در وضعیت دشواری قرار گرفته اند. طبق وضعیت سال گذشته شمار رسمی مستمری بگیران ایران شامل 7/4 میلیون نفر، 10 درصد از کل شمار جمعیت کشور بود و در این میان  جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است. طبق آمار صندوق بین المللی پول سطح بیکاری رسمی در سال گذشته در میان جوانان ایرانی به 27 درصد و در میان فارغ التحصیلان به 40  درصد رسیده است. «فرار مغزها» در بخش پزشکی زیاد است و پزشکان و پرستاران هرچه بیشتر تلاش می کنند کشور را ترک کنند. ایران با کمبود داروهای ضروری تولید خارجی روبرو شد. در جریان سرکوب این اعتراضات صدها نفر در سطح کشور کشته شدند. به گزارش «روپرت کولویل» نماینده کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، اوضاع در ایران «بسیار جدی» است. دولت اینترنت را قطع کرد و تنها از بیستم نوامبر رفع ممنوعیت اینترنت را بتدریج برداشت. در بحبوحه اعتراضات «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که «شهروندان ایران! آمریکا صدای شما را می شنود، از شما پشتیبانی می کند و بهمراه شماها مبارزه می‌کند». نوزدهم نوامبر در وبسایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعیه ای ظاهر شد مبنی بر اینکه« روحانی رئیس جمهور ایران به 8/4 تریلیون دلار صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه تروریستها» دستبرد زده است.

دولت آمریکا مستقیما در ناآرامی های ایران شرکت می کند. «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به ایالات متحده گفت: "دولتی كه تحریم های اقتصادی را علیه كشور ما تحمیل می كند، تأمین غذا و دارو برای سالمندان و بیماران را مسدود می كند، حق ندارد اظهار كند كه از ملت ایران حمایت می كند." در همان روز «پومپئو» از تشدید تحریم ها علیه ایران خبر داد؛ استثنائات تحریم هایی که قبلاً اعمال شده بودند لغو شدند.

فشار بر ایران در حال افزایش است. گام به گام واشنگتن دیگ بخار ایران را به یک نقطه بحرانی می رساند. سیاست« تسلیم یا رنج و عذاب» که «مایک پومپئو» در ماه مه سال 2018 هنگام خروج آمریکا از برجام آنرا اعلام کرد ادامه دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: