ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

صلح مسلح

میان ارمنستان و آذربایجان

بنیاد فرهنگ استراتژیک- ترجمه از کیوان خسروی

 
 
 

 

 

26  نوامبر نخست وزیر ارمنستان «نیکول پاشینیان» با «هارلم دسیر»نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا در امور آزادی رسانه ها دیدار داشت. طرفین در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی، از جمله مسائل تحریف اخبار و دامن زدن به تنفر در رسانه ها بحث کردند. «پاشینیان» همچنین به نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره تبادل اخیر هیئت های روزنامه نگاری بین ارمنستان و آذربایجان مطالبی را اظهار داشت. به عقیده «پاشینیان» چنین دیدارهایی به تقویت اعتماد متقابل و کاهش لفاظی های نفرت و دشمنی کمک خواهد کرد.« هارلم دسیر» از چنین ابتکار عملی تمجید و استقبال کرد و تاکید کرد که بویژه مهم است به یک تبادل هیئت اکتفا نشود. به نطر می آید که خواست نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا برآورده خواهد شد.

 27 نوامبر روزنامه ارمنی«هراپاراک» («میدان».مترجم) گزارش داد که مذاکرات درباره تبادل با هیئت پارلمانی آذربایجان در حال انجام است. روزنامه «هراپاراک» نوشت:«پس از یک دیدار موفق دو جانبه روزنامه نگاران آذربایجانی و ارمنی در چارچوب پروسه مصالحه بین ارمنستان و آذربایجان، موضوع دیدارهای متقابل نمایندگان دو طرف مورد بررسی قرار می‌گیرند. طبق اطلاعات ما بحثهای اولیه و مقدماتی انجام شده‌ و طرفین به توافق رسیده‌اند.»

با این حال طرف آذربایجانی یک شرط دارد- در هیئت ارمنستان نباید «نایرا ظهرابیان» نماینده فراکسیون پارلمانی« حزب ارمنستان شکوفا» که در آذربایجان فردی نامطلوب بشمار می‌آید حضور داشته باشد. باکو اعلام کرد که «ظهرابیان» بخاطر اظهارات بسیار ناسیونالیستی خود علیه آذربایجانی ها مورد توجه قرار گرفته و همچنین رئیس جمهور آذربایجان «الهام علی اف» را از پشت تربیون مجمع پارلمانی شورای اروپا تهدید کرده است. جالب اینجا است که نه تنها تدارک تبادل اولیه هیئت روزنامه نگاران بشدت مخفی نگه داشته شد بلکه درباره خود مبادله تا پایان موفقیت آمیز آن صحبتی نکردند و درباره تدارک دومین مبادله نیز از پیش گزارش می دهند. روزنامه نگار تلویزیون دولتی «آرتساخ»(ناگونو قره باغ) «ادگار الباقیان» که در ترکیب هیئت ارمنستان به آذربایجان رفته بود، یقین داشت که «برقراری و ایجاد روابط انسانی- آشنایی، مبادله تماسها و مکاتبات در شبکه های اجتماعی لازم وضروری هستند.«الباقیان»مطمئن است که «جنگ زمانی به پایان خواهد رسید و درگیری ها فیصله خواهند یافت- زیرا هیچ  درگیری و جنگی ابدی نیستند. و مستقل از آنکه چگونه اینها تمام خواهند شد، ما ناگزیریم هر طور هست در مجاورت هم زندگی کنیم». با این حال سیاست شناس «آکوپ بادالیان» مطمئن است که هنوز گزینه ای برای حل مناقشه «قره باغ» وجود ندارد که سه طرف – باکو، ایروان، استپاناکرت ( یا به آذربایجانی «خان کندی» مرکز جمهوری آرتساخ یا قره باغ کوهستانی. مترجم) - ترتیب آنرا داده باشند. این سیاست شناس یقین دارد که « روابط انسانی می توانند گسترش یابند، اما در این میان هر دو طرف – هم ارمنستان و هم آذربایجان- آماده شدن برای جنگ را ادامه خواهند داد. زیرا برای ارمنستان آمادگی برای جنگ  تضمین صلح هست.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: