ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول 18 آذر

ژنرالها در عراق و لیبی

قدرت را بدست خواهند گرفت؟

 
 
 
 
 

 

هم در عراق و هم در لیبی، زیر پوست رویدادها، سر برآوردن یک نظامی در راس این دو کشور جریان دارد. در لیبی ژنرال بازنشسته ارتش لیبی "خلیفه حفتر" که سالها در کنار قذافی بود و بعدها در خدمت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و اکنون فرمانده "ارتش ملی لیبی" در آستانه فتح طرابلس پایتخت لیبی است. نبرد در حومه طرابلس به داخل شهر طرابلس کشیده شده است. هنوز ابعاد این شایعه که حفتر از حمایت روسیه نیز برخوردار است معلوم نیست.

اما درعراق، وضع از این هم آشوب زده تر و برای جمهوری اسلامی ترسناک تر است. ترور و انفجار و تخریب (که حمله مسلحانه به نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان در مرکز بغداد به اوج رسید) چنان درحال گسترش است که معلوم نیست چه بخش از این اقدامات توسط مردم، چه بخش توسط حشدالشعبی مورد حمایت سپاه قدس جمهوری اسلامی، چه بخش توسط عوامل نفوذی اسرائیل و چه بخشی توسط طرفداران صدام انجام می شود و سرانجام این شایعه که عراق در آستانه به قدرت رسیدن یک ژنرال است به کجا خواهد انجامید و این ژنرال شیعه است یا سنی؟ و برخاسته و یا مورد حمایت کدام قبابل عرب عراق است. این ادعا وسیعا در میان مردم بصورت خبر پخش شده که افراد حشد الشعبی در حملات روز گذشته بغداد به مردم با دشنه و قمه نقش آفرین بوده اند. (تقریبا شبیه همان روشی که در ایران گروه های وابسته به سپاه و بسیج انجام میدهند)

نتیجه حمله به خانه مقتدا صدر که سیاست هایش با جمهوری اسلامی بشدت زاویه دار شده و تحت حمایت آیت الله سیستانی مخالف دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی عراق (اشاره به امریکا و ایران) است، حالا تبدیل شده به حرکت طرفداران صدر از هر طرف به سمت نجف برای حمایت و حفاظت از او!

پارلمان عراق برای این اوضاع فراخوان جلسه اضطراری با حضور فرماندهان عملیات نظامی بغداد، پلیس  بغداد و نیز فرمانده پدافند هوایی و فرمانده لشکر ۱۱ ارتش داده است و این یعنی پررنگ تر شدن نقش نظامی ها روی سر دولت و مجلس.

در گیر و دار این رویدادها، امریکا جمهوری اسلامی را متهم به حمله موشکی به یکی از پایگاههایش در عراق کرد.

بصورت همزمان، پایگاه های نظامی امریکا در کردستان عراق در حال گسترش است و انواع هواپیماها و موشک ها به این پایگاهها منتقل شده و می شود.

برخلاف آن انتظاری که پیش بینی شده بود، کناره گیری عبدالمهدی از سمت نخست وزیری عراق کوچکترین تاثیری در رویدادهای عراق نداشت و حتی به تشدید اوضاع کمک کرد. رئیس جمهور نیز دیگر اعتباری در ساختار از هم متلاشی شده عراق ندارد. دو ماه و یک هفته از آغاز جنبش و شورش در عراق می گذرد و آنچه در بغداد و نجف آغاز شده بود حالا تمام شهرهای جنوب و مرکز عراق را در بر گرفته است و یگانه منطقه ای که دستخوش این حوادث نیست کردستان عراق است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: