سرمقاله راه توده 720

از هر گامی، که بتواند کشور را

ازپرتگاه نجات‌دهد باید استقبال‌کرد!

 

ونزوئلا، خود را آماده

 حمله امریکا به این کشور می کند

روسیه امروز- راشا تودی- "آزاده اسفندیاری"

(پیک هفته ۱۰۹)  28 آذر ماه  1398 -  19 دسامبر 2019

 pyknet100@gmail.com


26-27 آذر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


26-27 آذر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


26-27 آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


26-27 آذر

منتخب اخبار
شهرستان ها


26-27 آذر

منتخب اخبار ورزشی


26-27 آذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 28 آذر

میوه تلخ درختی که

جمهوریاسلامی درعراق‌کاشت

این احتمال که روحانیون و مقامات جمهوری اسلامی حدس نمی زدند در میان مردم عراق، بویژه شیعیان آن کشور، چه ظرفیتی برای حفظ استقلال از ایران وجود دارد کم نیست. شاید هنوز هم آنرا عمیقا قبول نکرده باشند. این که اسرائیل، امریکا و عربستان از این ظرفیت در جریان اعتراضات اخیر مردم عراق علیه ایران و حتی کشاندن آن به جنگی تازه میان دو کشور استفاده کنند به هیچ وجه کم نیست، اما اگر نبود این زیربنا، چگونه می شد چنین بنائی را بر پا کرد؟

ما هیچ قضاوتی درباره نقش مستقیم و یا راهنمائی سپاه قدس برای مقابله با تظاهرات مردم عراق نداریم و قضاوتی نمی‌کنیم، زیرا مستندات آن باید دراختیار باشد. اما بی اعتبار شدن سریع حشد الشعبی سازمان یافته و آموزش دیده سپاه قدس نزد مردم عراق و شیوه های مشابه جمهوری اسلامی که برای سرکوب اعتراضات مردم عراق به کار گرفته شد این گمان را قوی می کند که در صدر مخالفت با حشد الشعبی و سمت گیری تظاهرات مردم عراق علیه ایران همین مسائل و نشانه های دخالت است. هر کشوری سعی می کند دایره نفوذ خود را در کشور همسایه گسترش بدهد، بویژه وقتی اشتراک مذهبی وجود دارد. بنابراین، تلاش جمهوری اسلامی در این زمینه طبیعی است اما آنچه که غیر طبیعی است دخالت های مستقیمی است که در امور داخلی عراق شد و احزاب و گروه هائی سبز شدند که مشهور به وابستگی به ایران هستند. وقتی علی اکبر ولایتی 2 سال پیش راهی عراق شد و پس از دیدار با رهبران احزابی که به نوعی با ایران پیوند دارند گفت که «ما اجازه نمیدهیم هر دولتی در عراق سر کار بیاید و یا هر مجلسی تشکیل شود»، نوشتیم که این دخالت ها و این اظهارات نتایجی دارد که در آینده آشکار خواهد شد. در همین ماههای اخیر نیز بارها مطرح کردیم که 8 سال جنگ میان دو کشور ایران و عراق، همانقدر که برای ایران ویرانی و کشتار و عزای خانواده ها، معلول، مفقود و ... به همراه آورده برای عراق و عراقی ها هم ببار آورده است. بنابراین، یک زخم عمیق بدلیل آن جنگ بر بدن عراق است و نباید دچار این خوش خیالی شد که با انتقال گنبد طلا به کربلا و یا راه انداختن پر هزینه مارش اربعین این زخم التیام می یابد و شاهدیم که نیافته است.

هنوز معلوم نیست سرانجام اعتراضات خیابانی مردم علیه دولت های فاسد و آلوده و وابسته عراق به کجا خواهد انجامید و سهم استقلال از ایران چقدر خواهد شد، اما بتدریج اخباری می رسد که پس از چند بار حمله و آتش زدن کنسولگری های جمهوری اسلامی در کربلا و بصره و یا جلوگیری دشوار از حمله به سفارت ایران در بغداد، حالا کار به حمله به اماکنی کشیده که جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته برای آنها هزینه کرده است. کسانی که این روزها در صدا و سیما ظاهر شده و در این باره انگشت اتهام را بسوی وهابیت و عربستان دراز می کنند، خود و حکومت را فریب میدهند و از پذیرش واقعیات بالا دور می کنند. عربستان هم ممکن است مانند دیگر کشورها بخواهد از جنبش کنونی مردم عراق ماهی آرزوئی خود را بگیرد، اما بجای گشتن عقب تخم مرغ در خانه همسایه ها، باید مرغ خود را در خانه نگهداشت.

سرمقاله روز گذشته روزنامه جمهوری اسلامی که برای نخستین بار بعنوان یکی از رسانه های داخل کشور تا حدودی به واقعیات بالا ورود کرد را باید مغتنم شمرد. این روزنامه نوشت:

«علت برخوردهای منفی با ایران در جریان تظاهرات عراق، فراتر از دخالت آمریکا و اسراییل می باشد. سخنان قیم مآبانه بعضی ایرانی ها درباره نوع مدیریت عراق، علت اصلی می باشد. عراقی ها می گویند ما یک کشور مستقل هستیم و انتظار نداریم خط مشی سیاسی کشورمان را دیگران به ما دیکته کنند. سخنرانان و ائمه جمعه که عراق را بخشی از ایران معرفی می کنند و همینطور صادرات کالاهای تقلبی برخی تجار، علت این نگاه‍ منفی مردم عراق به ایران می باشد.»


دو اشاره ژاپن تایمز و روزنامه شرق

روحانی با اختیارات ویژه

به دیدار نخست وزیر ژاپن رفته؟


مرور مطبوعات 27 آذر ایران


راه توده شماره 720 منتشر شد

هفته نامه راه توه – شماره 720 (پنجشنبه 28 آذر98)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به اوج گیری دشمنی ها و رقابت ها با روحانی با هدف کنار زدن او و سپس رقبا خود وارد مذاکرات با امریکا شدن  دارد.

آخرین بخش از خلاصه ای که از کتاب خاطرات محسن رفیقدوست تهیه کرده ایم در این شماره منتشر شده است. در این بخش به اخبار اشاره می شود که در زمان خود انتشار نیافت و یا اگر به آن ها اشاره ای هم شد کمتر مورد توجه مردم قرارگرفت و در بی خبری مردم حکومت به خانه تکانی و تثبیت موقعیت کسانی که امروز حاکم اند پرداخت.

دراین شماره مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

تضاد شاه با قانون اساسی که در جمهوری اسلامی تبدیل شد به تضاد رهبر با قانون اساسی. آیا جمهوری اسلامی برای بقای خود باعث فنای ایران خواهد شد؟ تحریم انتخابات دو گام به عقب است، زاد و ولد بی مالیات خصولتی ها در جمهوری اسلامی، چرا فرماندهان از انتخابات و مجلس واقعی وحشت دارند؟ اصلاحات امریکائی در جمهوری ازبکستان، کفه ترازوی پیشرفت وعقب ماندگی در ایران واروپا، ونزوئلا خود را آماده حمله نظامی امریکا می کند، لنین را چگونه بشناسیم و لنینیسم را چگونه بیاموزیم؟ امریکا در پی صید  ماهی طلائی از اعتراضات لبنان و بالاخره فیلم مراسم بزرگداشت "به آذین" در تهران.


منتخب اخبار روزهای گذشته


زنانی که در گورهای خالی زندگی می کنند

برای نجات از گرسنگی

یک‌شب درقبر تسلیم سه‌ مرد شدم


مصاحبه محمود صادقی

وزیر کشور می گوید به پا زدیم

اما سر معترضان متلاشی شد!


عنوان اول پیک نت 27 آذر

دو نتیجه گیری از ادعای

85 درصدی قوه قضائیه


رسالت، اطلاعات و جوان

اخبار تحلیلی سه روزنامه

از دلیل سفر روحانی به ژاپن


انتخابات میاندوره ای خبرگان در غیاب هاشمی

سرمایه های "ویلچر" نشین باز می گردند


ناپرهیزی مهران مدیری

برنامه های تلویزیونی مهران مدیری، تا کنون به گونه ای بود که نه سیخ بسوزد و نه کباب و به همین دلیل در صدا و سیما دوام آورده بود. سوژه هایش همه غیر سیاسی بود و به مسائل اجتماعی هم بسیار کمرنگ و با احتیاط نزدیک می شد. ظاهرا با این برنامه ای که می بینید، سرنوشت عادل فردوسی پور و برنامه 90 او را پیدا کرد و یا خواهد کرد و دور همی نیز به 90 خواهد پیوست. چونکه 100 آید، 90 هم نزد اوست!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

پر مخاطب ترین مطلب پیک نت روز گذشته (چهارشنبه)، عنوان اول آن "تفسیر سه خبر از سه روزنامه درباره سفر روحانی به ژاپن بود که روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت جمعا 12 هزار و 600 خواننده داشت و روی 9 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران