ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 آبان 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جلوگیری از قاچاق سوخت دلیلی اصلی نبود

راست و پوست کنده نمی خواهند

به مردم بگویند چرا بنزین سهمیه بندی شد

 

 
 
 

 

 

سخنگوی دولت "علی ربیعی" روز گذشته در یک کنفرانس خبری درباره سهمیه بندی بنزین به دو نکته اشاره کرد. نخست این که قوه قضائیه در همآهنگی کامل با سهمیه بندی بنزین است. یعنی رئیس قوه قضائیه در کنار سران دو قوه دیگر از امضاء کنندگان این طرح است، گرچه 48 ساعت است خود را کشیده کنار تا ببیند سرانجام باد از کدام سو می وزد. نکته دومی که ربیعی گفت، دروغ بود. او گفت که سهمیه بندی بنزین برای جلوگیری از قاچاق سوخت بود. یا لااقل بخشی از انگیزه این تصمیم جلوگیری از قاچاق سوخت بود. این حرفی است خنده دار، زیرا قاچاق سوخت معطل طرح سهمیه بندی نمی شود و ادامه خواهد یافت و اساسا این تصمیم ناشی از بحران اقتصادی، خالی شدن خزانه کشور، تشدید تحریم ها و... بود که ربیعی درباره آن ها چیزی نگفت.

از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز گفتند که مجلس درجریان این طرح بود اما در تصویب آن نقش نداشت و سران سه قوه از روی سر مجلس این تصمیم را گرفتند. خانم سلحشوری با صراحت بیشتر در همین باره سخن گفت که در همین شماره پیک نت می خوانید.

علی مطهری نیز در یادداشتی با عنوان «دو اشتباه در نحوه گران کردن بنزین» نوشت:

در این که برای قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور باید فکری کرد تا آثار سوء ارزان بودن آنها مانند قاچاق سوخت از بین برود تردیدی نیست اما نحوه اجرای آن بسیار مهم است.

به نظر من در اقدام اخیر دو اشتباه رخ داد، یکی مربوط به مرجع تصمیم‌گیر است. حیطه تصمیم‌گیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صرفا حل مشکلات فوری و فوتی برای دور زدن تحریم‌ها است که باید حتی با نادیده گرفتن موقت قوانین موجود درباره آنها تصمیم گرفت. دوم این که تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین از این سنخ مشکلات نیست و لزوما نباید در آن شورا تصمیم‌گیری می‌شد، نمی‌شود نمایندگان مجلس از نوع تصمیم درباره قیمت بنزین بی‌اطلاع باشند و پاسخی‌ برای موکلان خود نداشته باشند، گرچه اجازه کلی آن را به دولت و نه به شورای عالی سران قوا داده‌اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 نوامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: