ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

طرحی برای عقب نشینی دو طرف

تغییراتی در برجام برای

لغو تحریم ها و بازگشت امریکا به آن

 
 
 

 

 

آنقدر خبرهای مهم و غیر مهم، صحیح و ناصحیح، مستقیم و غیر مستقیم از سازمان ملل و ملاقات ها و گفتگوهای روحانی و ظریف می رسد که معلوم نیست کدامیک از بقیه به واقعیت نزدیک تر است. از جمله درباره اصلاح توافق اتمی موسوم به برجام. ظاهرا ظریف یا روحانی در نیویورک گفته اند ایران حاضر است پروتکل الحاقی را در مجلس ایران به تصویب برساند به آن شرط که کنگره امریکا نیز توافق اتمی "برجام" را تصویب کند. اقدامی که اگر در امریکا روی دهد، امکان بازگشت امریکا به برجام عملا فراهم می شود. شرط دوم ایران لغو همه تحریم های امریکا علیه ایران بوده است. این دو پیشنهاد که مکمل یکدیگرند، همان طرح بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم هاست. یعنی عملی ترین طرح دیدار ظریف و وزیر خارجه ترامپ در چارچوب مذاکرات اتمی که شاید ادامه آن به مذاکرات همه جانبه تری برای حل اختلافات ایران و امریکا ختم شود. گفته می شود در رسیدن رایزنی ها به اینجا، مکرون رئیس جمهور فرانسه نقش بسیار فعالی را ایفاء کرده است.

پرتکل الحاقی به سازمان انرژی اتمی این اجازه را میدهد که هر زمان و در هر سطحی که لازم بداند وارد ایران شده و فعالیت های اتمی ایران را کنترل کند تا هیچ نوع سمت و سوی تولید سلاح اتمی نداشته باشد. معلوم نیست که این پرتکل تولید موشک های بالستیک را هم شامل می شود یا خیر؟

در تهران نیز سخنگوی دولت و دفتر وی اعلام کرد: تغییرات جزئی در متن برجام با تصویب سریع تر پروتکل الحاقی در مجلس ایران امکان پذیر است به آن شرط که کنگره آمریکا نیز برجام را به همراه لغو کلیه تحریم‌ها در کنگره به تصویب برساند.

آنچه سخنگوی دولت و دفتر وی در تهران اعلام کرد نیز همان است درامریکا گفته شده و هسته مرکزی آن لغو تحریم ها و بازگشت امریکا به برجام، پس از برخی تغییرات در معاهده برجام است. به این تغییرات هیچ اشاره ای تاکنون نشده است. شاید درجلسه 1+4 در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل مطرح شده باشد و از این طریق به اطلاع ترامپ نیز رسانده شده باشد. نوعی مصالحه و عقب نشینی دو طرفه!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 سپتامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: