ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه علی مطهری

پخش اعترافات زیر شکنجه

از تلویزیون، خودسرانه است؟

 
 
 
 
 

 

رهبر جمهوری اسلامی اغلب حرف هائی می زند که پس از مدتی هم خودش و هم دیگران در توجیه و یا پس گرفتن آن عاجز می مانند. از جمله مسئله اعتراف گیری ها در زیر شکنجه و نمایش تلویزیونی آنها که سه سال پیش آقای خامنه ای به جوانان بسیجی که به دیدارش برده شده بودند توصیه کرد که به تلویزیون فشار بیآورند تا اعتراف رهبران حزب توده را دوباره پخش کنند. او حتی این اعترافات را یک برگ زرین که نباید فراموش شود معرفی کرد. اعترافاتی که با سه نوبت جیره شلاق در طول روز و  زدن دستبند قپانی به قربانیان گرفته شد. حالا روز گذشته علی مطهری در مصاحبه با روزنامه اعتماد سعی کرد بر آن توصیه به پخش تلویزیونی اعترافات ماله بکشد و گفت:

«مقام رهبري موافق اعترافات تلویزیونی نيستند و اينها خودسرانه اين كارها را انجام مي‌دهند.
درباره اعترافات مربوط به ترور دانشمندان اتمی  هم مسوولان مي‌گويند درباره همه آنها احقاق حق شده است. البته اگر مواردي شبيه مورد مازيار ابراهيمي و افراد مرتبط با او وجود داشته، وظيفه جمهوري اسلامي است كه جبران خسارت و اعاده حيثيت كند و مجرمان را هم مجازات كند. البته در همين موضوع آقاي ابراهيمي ما نشنيديم كه مجرمان اين قضيه مجازات شده باشند و حتي نشنيديم، وزارت اطلاعات خصوصا وزير وقت يعني آقاي حيدر مصلحي عذرخواهي كرده باشد. گويي هر كاري كه انجام مي‌شود، درست است و عذرخواهي از قداست جمهوري اسلامي مي‌كاهد.
در پرونده قتل زهرا كاظمي تبعه ايراني كانادايي نیز هم به او و هم خانواده‌اش و هم به كشور ظلم شد. به‌ جاي اينكه بگويند مامور ما خطا كرده و از كانادا و مردم ايران عذرخواهي كنند حاضر به عذرخواهي نشدند و بيش از 15 سال است كه روابط ما با كانادا قطع شده و خسارت بسياري به مردم و دولت ما وارد شده است. مسوولان ما هنوز فرهنگ عذرخواهي پيدا نكرده‌اند و اين ناشي از آن است كه قداستي افراطي براي نظام قائلند و فكر مي‌كنند اگر عذرخواهي كنند، نظام آسيب مي‌بيند.نمونه ديگر هم مربوط به قضيه ستار بهشتي است كه جرم مهمي مرتكب نشده بود و تحت فشار (زیر شکنجه) از دنيا رفت و مشكلات حقوق بشري براي كشور ايجاد كرد و باز مسوولان عذرخواهي نكردند.
برخي از ما حقوق نظام را بالاتر از حقوق شهروندان مي‌دانيم و آنجا كه بين اين دو تزاحم ايجاد مي‌شود، اهميتي براي حقوق مردم قائل نيستيم. فكر مي‌كنيم چون حكومت ما اسلامي است، يك طرف خداست و يك طرف مردم؛ پس يك طرف را مي‌گيريم و وجدان خودمان را قانع مي‌كنيم.

- سرنوشت طرح ممنوعيت پخش اعترافات تلويزيوني در كميسيون‌هاي مربوطه و صحن علني مجلس چه خواهد بود؟ آيا در صورت تصويب اين طرح در مجلس، احتمال مخالفت شوراي نگهبان با آن وجود دارد؟
اگر تلاش كنيم مجلس به اين طرح رأي مثبت مي‌دهد و شوراي نگهبان هم نمي‌تواند آن را رد كند؛ چون اين طرح مطابق شرع و قانون اساسي است. »


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: