ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 28 مهر

جهش علمی وتحسین برانگیز

 نسل پس از انقلاب 57 ایران

 
 
 

 

 

دراین شماره پیک نت ترجمه مقاله بسیار مهم و استراتژیکی را می خوانید در باره رقابت در اختراعاتی که آینده جهان را رقم می زند. این مقاله مهم را "راشا تودی" آلمانی منتشر کرده که مترجم مسلط زبان آلمانی "رضانافعی" آن را با حوصله و دقت بسیار به فارسی ترجمه کرده است. ما قصد توصیف نکات بسیار مهمی که دراین مقاله استراتژیک مطرح است را نداریم. از جمله درباره برتری حیرت انگیز چین و عقب ماندگی حیرت انگیزتر امریکا در عرصه اختراعاتی که سرنوشت جهان آینده را تعیین می کند و یا اشاره به دلائلی که در این مقاله درباره تلاش های تیم ترامپ برای جلوگیری از پیشتازی چین مطرح شده و نکاتی دیگر.

در این مقاله، مطابق یک آمار بین المللی اعلام شده که ایران در ثبت اختراعات به رتبه سیزدهم رسیده و بسیاری از کشورهای صاحب عنوان و مدعی را پشت سر گذاشته است. نکته ای که می خواهیم روی آن تاکید کنیم همین است. این که چه ظرفیت عظیمی از علم و دانش در نسل پس از انقلاب در ایران بوجود آمده و اگر تنگ نظری ها، خودی و غیرخودی کردن ها، فشارهای معیشتی و اجتماعی و دهها مشکل دیگری که حکومت و بویژه مرتجعین مذهبی و یا رانت خواران و تجاری که حاضرند ایران را هم معامله کنند بر سر راه نبود، قطعا این ظرفیت هم بیشتر و هم بروز آن علنی‌تر و بیشتر می بود و مردم با آن آشنا تر می شدند. در ادامه همین اشاره باید گفت و نباید تحت تاثیر مخالفت هائی که با بسیاری از سیاست های (بویژه داخلی) جمهوری اسلامی وجود دارد، دستآوردها را ندید و یا اگر می بینیم نگوئیم و ننویسم و یا اگر می گوئیم با لکنت زبان بگوئیم. از جمله در بخش فن آوری های اتمی، بخش فضائی و الکترونیک و یا پیشرفت های قابل تحسین در عرصه تولیدات نظامی و ....

هفته گذشته رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی اش برای جوانان گفت که غربی ها و دشمنان با تحریک و تشویق، جوانان نخبه ما را می برند. متاسفانه از آنجا که همیشه سخنرانی های ایشان یکطرفه است و مخاطبین (حتی با آنکه دستچین می شوند) حق اظهار نظر و یا سئوال را در همان جمع ندارند، کسی خطاب به ایشان نگفت: سهم حکومت در تاراندن این نخبگان که مرتب در مهم ترین دانشگاهها و موسسات علمی و تحقیقاتی جهان جذب می شوند چیست؟ همه و از جمله خود ایشان هم بخوبی میدانند و میداند که چرا می روند، بنابراین سئوال اینست که چرا دست از سیاست ها و تنگ نظری ها و سهمیه بندی هائی بر نمیدارید که این نخبگان را به غرب می راند؟ چرا امام جمعه هائی را حاکم می کنید که با علم می ستیزند؟ چرا قیم این نسل برای بهره گرفتن از اینترنت می شوید؟ و دهها چرای دیگر که اگر بر اثر همین تنگناها رانده نشده بودند، جهش علمی ایران به مراتب بالا تر از مقام سیزدهم می توانست باشد.

(توصیه می کنیم مقاله راشا تودی را با دقت بخوانید)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: