ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 شهریور  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه شهیندخت مولاوردی

افکار عمومی مبارزه کنونی

با فساد را باور نکرده است!
 
 
 
 

 

به رغم‌ تاکید فزاینده برای مبارزه با فساد، بسیاری از تلاش‌ها در این زمینه به دلایلی؛ مانند اهداف غیرواقعی، اعتبار اندک سازمان‌های مبارزه با فساد در افکار عمومی و عدم حمایت های سیاسی لازم به شکست انجامیده است.

یکی از تاکیدات در مبارزه با فساد ایجاد نهاد یا نهادهای متناسب برای پیشگیری و مبارزه با فساد است؛  یعنی اول پیشگیری و بعد مبارزه!، نه دست روی دست گذاشتن و نظاره‌گر بودن تا کار از کار بگذرد و راهی جز مچ گیری انواع «سلطان ها»! پیش رو‌ نباشد. بستر مناسب فساد در اکثر کشورها، اقتصاد و سیاست است؛ همان دو حوزه ای که زنان اتفاقا و عمدتا از غایبان بزرگ آن هستند. فساد گسترده و فراگیر از علایم ضعف حاکمیت‌هاست. از جمله آثار و عواقب فساد می توان به نقش آن در رشد اقتصادی، سرمایه گذاری دولتی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، نابرابری درآمد و فقر اشاره کرد.

فساد محدود و منحصر به قلمرو سرمایه گذاری و رشد اقتصادی نمی ماند، بلکه اخلاق و رفتار جامعه را به تباهی می کشاند. از قدیم الایام تا بوده همین بوده که جرایم شهروندان عادی بر خلاف جرم یقه سفیدها آشکارتر است؛ دو چیز همیشه مخفی است؛ «یکی مرگ آدم فقیر و دیگری ننگ آدم غنی» و دو چیز همیشه آشکار است؛ «یکی مرگ آدم غنی و دیگری ننگ آدم فقیر»

به مدد افشاگری‌ها و شفاف سازی‌های شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین در اطلاع رسانی لحظه ای انواع فسادهای اخلاقی و اقتصادی، مردم از تعدد و فراوانی این فسادها و نیز ارقام و اعداد غیرقابل باور اختلاس ها و ارتشاهای اعلامی، انگشت به دهان مانده اند که تحمل آن در کنار حجم‌ گسترده و انبوه فقر و نداری که تصاویر آن توسط همین شبکه های اجتماعی بازنمایی می شود، فوق العاده دردناک است. روزی نیست که فیلم و عکس برخی نورچشمی ها در حال تفریح، عیاشی، سفر و سبک زندگی لاکچریشان در فضای مجازی دست بدست نشود و حاصلی جز حرمان و اندوه و سرخوردگی و حسرت برای جوانان و مردم بر جای نگذارد. پاکدستی و آلوده نبودن دستهای مبارزه کنندگان با فساد شرط اساسی و در واقع پیش شرط مبارزه با فساد است. رسوخ و رسوب فساد در دستگاه قضایی خود سبب معافیت از مجازات مهره های اصلی و در مقابل، بعضا موجب به پای میز محاکمه کشاندن افشاگران و فعالان ضد فساد می شود و در نتیجه بی اعتمادی و سرخوردگی را در میان کسانی که دغدغه‌ عدالت و انصاف دارند گسترش میدهد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: