منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 مرداد ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار اقتصادی

 

در روزهای گذشته برخی تلویزیون های فارسی زبان و در راس آنها "صدای امریکا" جنجال تازه ای را با هدف تحریک مردم علیه مناسبات حساس کنونی میان ایران و روسیه راه انداختند. در این میان صدای امریکا به سراغ امیرطاهری سردبیر تحمیلی هویدا نخست وزیرشاه به روزنامه کیهان در دهه 50 که اکنون از ستایش کنندگان ترامپ در زمینه رویارویی قاطع با رژیم ایران است رفت و او در این تلویزیون ظاهر شد. او در این برنامه با ادعای امضای یک قرارداد میان روسیه و ایران بر سر دریای خزر مدعی شد که پوتین بزودی دریای خزر را هم مانند "کریمه" ضمیمه روسیه خواهد کرد. طاهری که هفته پیش از آن در یک برنامه دیگر مدعی شده بود اشتباه کرده که در دوران خبرنگاری خود در ایران از شاه حمایت نکرده و حق این بود که چکمه شاه را لیس می زد (روی شبکه یوتیوب این مصاحبه وجود دارد) ظریف و دولت روحانی را متهم به معامله با روسیه بر سر خزر کرد و از مجلس ایران خواست که قرارداد میان روسیه و ایران بر سر خزر را به چالش بکشند!

امیرطاهری علیرغم دانستن چند زبان خارجی و مقاله نویسی در نشریات مهم انگلستان و امریکا، همیشه روزنامه نگاری جنجالی و تا حدود زیادی بی پرنسیپ بوده و این خصلت و خوی در سر پیری خیلی بیشتر از دوران میانسالی اش شده است. او که دوست صمیمی اردشیرزاهدی بود و نطق های هویدا را با ماژیک سیاه و درشت می نوشت تا هویدا هنگام سخنرانی برای خواندن آنها نیازمند عینک نباشد و بیشترین مقالات ستایش اعلام حزب رستاخیز، تاجگذاری شاه و جشن های 2500 ساله را در کیهان انگلیسی و کیهان فارسی نوشت و آنقدر مورد اعتماد دربار و شخص شاه بود که شاه در تنها مصاحبه ای که حاضر شد با خبرنگاران داخلی بکند او را انتخاب کرد (البته به همراه محمود عنایت سردبیر مجله نگین) در برنامه صدای امریکا مدعی شد که اشتباه کرده که از شاه حمایت نکرد و چکمه اش را لیس نزده است!

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه خبری خود درباره ادعای قرارداد دریای خزر با روسیه گفت:

« هیچ قرارداد حقوقی بر سر خزر با روسیه امضا نشده و مذاکرات تا این زمان محدود به کلیات همکاری کشورهای ساحلی خزر بوده و هیچ مبحثی درباره رژیم حقوقی و تقسیم حدود بستر و زیربستر توافق و نهایی نشده است. دریای خزر پیچیدگی ها و ویژگی های خاص خود را دارد که پنج کشور آن را احاطه کرده اند. به همین دلیل تاکنون بحث رژیم حقوقی آن نهایی نشده است.

هر پنج کشور تلاش کرده اند به راه حل برسند که مستلزم کار فنی و حقوقی بسیار دقیق است که در حال پیگیری است و حرفهایی که در این زمینه مطرح می شود، فاقد مبنای موجهی است.

ابتدا باید مذاکرات درباره روش های ترسیم خط مبدا مستقیم نهایی شود، سپس، بر مبنای آن، رژیم حقوقی تحدید حدود در قالب یک موافقتنامه پنج جانبه تدوین شود. پس از آن لایحه مربوط به آن برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که هنوز هیچکدام از این مراحل طی نشده است.»

 

 

ایرانی ها چقدر خانه در ترکیه خریدند؟

http://www.baharnews.ir/news/184439

«ایران ایرتور» با 34 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد

https://www.entekhab.ir/fa/news/493520/

ذخیره میلیون ها بشکه نفت ایران در بندرگاه های چین

https://www.ilna.ir/-84-8/793675-

هیچ تصمیمی در باره سهم ایران در خزر گرفته نشده

https://www.jamaran.ir/ -182/1227562-


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: