ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 تیر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش ویژه پیک نت

انتخاب شهردار استانبول

ازحزب مخالف دولت ترکیه

 
 
 
 
 

 

انتخاب شهردار بزرگترین شهر ترکیه، یعنی استانبول روز گذشته برگزار شد و در واقع تجدید شد و در آن اکرم امام اوغلو نامزد حزب جمهوریت  به پیروزی رسید. او در انتخابات 31 ماه مارس گذشته نیز با اختلاف اندکی نامزد حزب حاکم را شکست داده و به پیروزی رسیده بود، اما رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" نتیجه آن انتخابات را نپذیرفت و فرمان تجدید آن را داد. نتیجه انتخابات روز گذشته در واقع نتیجه تجدید انتخابات بود. گفته می شود که انتخاب شهردار استانبول با 15 میلیون جمعیت در چنان وسعتی از نظر شرکت مردم در آن برگزار شد که کم سابقه بود. گزارش شده که 10 میلیون و 500 هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند. در ترکیه هر کس حق شرکت در انتخابات و رای در شهر محل سکونت خود دارد و به همین دلیل طی دو روز گذشته انبوهی از مردم ساکن ترکیه که در سفر و مرخصی تابستانی بودند برای شرکت در این انتخابات به استانبول بازگشتند. انتخابات روز گذشته نشان داد که مردم ترکیه که تجربه تلخ تجمع بی نتیجه "پارک گزی" که سرکوب شد را دیده بودند عزم راسخ دارند با بهره گیری از صندوق آراء در حاکمیت این کشور تغییرات اساسی ایجاد کنند. شاید بتوان مدعی شد که شکست کودتای نظامی دو سال پیش نیز در شکل گیری این عزم ملی در ترکیه بی تاثیر نبوده است.
بموجب آخرین نتایج بدست آمده از شمارش آراء نامزد حزب جمهوریت  با افزون بر 55 درصد آراء رقیب خود از حزب حاکم (بن علی بیلدیرم نخست وزیر سابق از حزب حاکم) با نزدیک 45 درصد آرا را پشت سر گذشت و با اختلاف 650 هزار رای به پیروزی رسید. حزب جمهوریت  حزبی است که آتاتورک بنیانگذاری کرد و اولین حزب سیاسی ترکیه محسوب می شود. حزبی که با اندیشه های اخوان المسلمین که اردوغان به آن نزدیک است موافق نیست و به همین دلیل می توان حدس زد که در آینده نزدیک برخی فشارهای مذهبی حداقل در استانبول کاهش یابد.
از نکات مهم این انتخابات تلاشی بود که دولت برای کاهش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات به خرج داد. از جمله با انتشار نامه ای از قول رهبر زندانی کردهای ترکیه "اوجالان" و سپس تفسیر توام با تحریف آن با هدف شرکت نکردن کردها در انتخابات که این امر خود نتیجه معکوس داد. زیرا انبوه کردهای مقیم استانبول این نامه را توصیه به بی طرف ماندن کردها در انتخابات شهردار استانبول تلقی نکرده و بیش از گذشته ترغیب به شرکت در انتخابات و رای به نامزد مخالف حزب حاکم شدند. در استانبول 15 میلیونی گفته می شود کردهای مقیم این شهر بالای یک میلیون واجد رای دارند. از کل واجدین حق رای 83 درصد در انتخابات روز گذشته استانبول شرکت کردند. حضور انبوه خبرنگاران خارجی در حوزه های رای گیری عملا فرصت هیچ مانوری را به دولت برای دستکاری در انتخابات نداد. در انتخابات ماه مارس مردم شورای شهر استانبول و شورای های محلات را نیز انتخاب کردند که در آن حزب حاکم اکثریت بالای 50 درصد را بدست آورد، اما انتخاب شهردار را باخت که اردوغان این نتیجه سوم را به رسمیت نشناخت و دستور تجدید انتخاب شهردار و نه شوراها را داد.
شهردار جدید استانبول 49 سال دارد و حدس زده می شود که بزودی در شورای رهبری حزب جمهوریت قرار گرفته و برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آماده شود. همچنین گفته می شود که شهرداران شهرهائی که در آنها شهرداران حزب جمهوریت به یپروزی رسیده اند کارزار فشار به دولت برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس را آغاز کنند.
امام اوغلو شب گذشته در پیام خود پس از اعلام نتایج انتخابات گفت که نباید مردم بر اساس عقاید سیاسی، پوشیدن لباس و روش زندگی تقسیم بندی شوند و سیاست دو قطبی کردن جامعه باید خاتمه یابد.
علاوه براستانبول و دو شهر بزرگ دیگر ترکیه یعنی آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه و شهر ازمیر، در شهرهای ادانا؛ مرسی و هاتای نیز شهرداران جدید از حزب جمهوریت هستند.
امام اوغلو روز گذشته پس از اعلام پیروزی اش در انتخابات گفت که ترکیه آینده بر اساس اتفاق شکل خواهد گرفت نه تقابل ها و من دست همکاری به سوی همه دراز می کنم. از این سخنان کاملا آشکار است که روی سخن به انتخابات آینده ریاست جمهوری است که امام اوغلو نامزد اصلی آن خواهد بود. همگان و از جمله اردوغان نیز میدانند که هر کس شهردار استانبول شود رئیس جمهور ترکیه خواهد شد.
عکس‌ها: امام اوغلو و همسرش پای صندوق رای دیروز. انبوه خبرنگاران در حوزه های رای گیری.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 تیر

 
 

اشتراک گذاری: