منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 تیر ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار اقتصادی

 

چندی پیش آقای زنگنه وزیر نفت گفت "برخي در حال فشار آوردن به من هستند تا نفت را ببرند و پولش را ندهند". وزیر در ادامه در این مورد تعبیر مافیا را بکار برده است.

بر اساس شواهد و قرائن برداشتم این است که ایشان در این مورد راست می گوید و عده‌ای دنبال این هستند که از فرصت تحریم استفاده کنند و به بهانه دور زدن تحریم نفت بگیرند و ببرند و پولش را هم بر نگردانند و چون تصورشان این است که سود سرشاری در این کار وجود دارد طبیعتا گروه فشار درست می کنند و به انواع فشارها متوصل می‌شوند. تا جائی که تجربیات و اطلاعات من نشان می‌دهد همیشه اعمال فشار داخلی‌ها برای ورود به مقوله صادرات نفت و گرفتن نفت برای صادرات و استفاده از رانت آن وجود داشته است و حالا دور زدن تحریم و شکست تحریم بهانه‌ خوبی برای مشتاقان این کار شده است. مخصوصا که یک دوره هم فرصت پیدا کرده‌اند و مزه‌اش زیر دندانشان رفته است و بهانه می‌کنند که  حالا که به دلایل تحریم صنعت نفت نمی‌تواند نفت بفروشد نفت را بدهید ما به عنوان بخش خصوصی ببریم و بفروشیم در صورتی که خیلی روشن است که نفت ایران تحت تحریم است و نه مثلا فروشنده آن.

ضمنا باید توجه داشت که اگر منظور وزیر از مافیا این است که به احتمال قوی هم همین است، این گروه فشار لزوما در درون صنعت نفت نیست بلکه اینها از بیرون فشار می آورند و گاهی ممکن است از تریبون مجلس و امکانات دیگر هم جهت اعمال فشار و جوسازی استفاده کنند.

اما مطلبی که به نظر من قابل تامل است این است که چرا وزیر نفت این مطلب را رسانه‌ای می‌کند. رسانه به عنوان رکن چهارم قدرت ابزار مردم و روشنفکران و کسانی است که دستی در قدرت ندارند و از طریق رسانه می خواهند بر قدرت تاثیر بگذارند. وزیری که در قدرت است باید مستندات خود را پرونده کند و از طریق مجاری قانونی پیگیری کند که جلوی این گروه‌های فشار را بگیرد و آنها را متوقف کند. این که وزیر به رسانه‌ها متوسل شود معنایش این است که ایشان از مجاری و مراجع قانونی مایوس است و احیانا همان مراجع هم ابزار دست گروه‌های فشار شده‌اند .

دقت در این که به هر حال یک مقام مسئول هم مانند افراد معمولی برای رفع فشار به رسانه متوسل می‌شود خیلی چیزها را نشان می‌دهد .

اندکی خلاصه شده، از نوشته دکترسیدغلامحسن حسن تاش.

 

 

نرخ بیمه نفتکش در خلیج فارس ۱۰ برابر شد

https://www.entekhab.ir/fa/news/489097

جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی طرحهای مقابله با تحریم ها

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/22/2052996

تصاویر/ جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/22/2052878

متهمان جدید پتروشیمی گیت

http://www.iran-emrooz.net/index.php/news2/80164/

زنگنه: چوب مبارزه با فساد را می خورم

http://www.armandaily.ir/fa/news/detail/110976/

جبل الطارق همه پرسنل بازداشت شده نفتکش ایران را آزاد کرد

https://www.jamaran.ir/15/1210469-


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 تیر

 
 

اشتراک گذاری: