منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 خرداد ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار سیاسی – اجتماعی

 

این عادتی حکومتی در جمهوری اسلامی است که "قوم قوم" را می گویند اما زبانشان نمی گردد بقیه اش را بگویند. برای مثال تمام کسانی که با برجام و اساسا با مذاکرات اتمی مخالف بودند و بی وقفه بر این طبل می کوبیدند و هنوز هم ادامه میدهند، منظورشان اینست که برویم به دنبال تولید سلاح اتمی. حالا این تولید عملی است یا نیست و به صلاح است و یا نیست و با چه مخاطراتی می تواند ایران را همراه کند و یا نکند مورد بررسی و دقت آنها نیست، بلکه خواب و خیال تبدیل شدن به یک قدرت اتمی به امید ابدی کردن نظام هدف است. آنها یادشان میرود که بزرگترین انبار سلاح اتمی (همطراز با امریکا) نتوانست اتحاد شوروی را حفظ کند و نظام از درون منفجر شد.

بحث تجدید نظر در قانون اساسی هم تقریبا همینگونه است. یعنی طرح کنندگان جناح راست و باصطلاح طرفدار ولایت نمی گویند چه چیز در قانون اساسی باید تغییر کند، اما ته ذهن و برنامه آنها حذف ریاست جمهوری و بازگشت به طرح نخست وزیری است. یعنی مجلس نخست وزیر به رهبر پیشنهاد کند. کاری که در ابتدا سلطنت رضا شاه و سپس پسرش مطابق قانون اساسی مرسوم بود اما بتدریج هم رضا شاه و هم پسرش نخست وزیر را خودشان در کاخ سلطنتی انتخاب می کردند و به مجلس دیکته می کردند که به او رای بدهند. الان هم طراحان مخالف انتخابات و ریاست جمهوری همین هدف را در سر دارند. اتفاقا رهبر جمهوری اسلامی هم در دیدار هفته گذشته خود با دانشجویان گفت که نظام پارلمانی دردسرش بیشتر از نظام ریاستی است. یعنی سلطنت با نام "ولایت" آسان تر از جمهوری و انتخابات و مجلس موی دماغ است!

در دوران حیات آیت الله خمینی او سعی کرد (حداقل در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی) از حکومت فاصله گرفته و رئیس جمهور را به رای مردم بگذارد و مجلس هم نخست وزیر تعیین کند که رئیس جمهور یکباره هواهای "حیدری" به سرش نزند و تحت کنترل هم نخست وزیر و هم مجلس باشد. اما احیای طرح نخست وزیر در شرایط کنونی یعنی همه قدرت را بدهیم دست رهبر و این یعنی احیای کامل سلطنت. سلطنتی که ادبیات و بسیاری از شیوه های مدیریتی آن رایج است و گام آخر باقی مانده است.

 

رییس قوه قضاییه: چرا آن‌قدر پرونده در دادگستری‌ها قرار دارد؟

https://www.entekhab.ir/fa/news/479551

حمایت غرضی از پیشنهاد رییس‌جمهور برای کسب اختیارات ویژه

http://aftabnews.ir/fa/news/591988/

کرباسچی و حذف مطهری از هیئت رئیسه!

http://aftabnews.ir/fa/news/591968

آیت الله لنکرانی: می خواهید حوزه را از بین ببرید؟

http://aftabnews.ir/fa/news/591576/

رد اختیاری و پنج ساله شدن سربازی

http://www.baharnews.ir/news/178576

در سال 97 چند دختر و پسر متولد شدند؟

https://www.asriran.com/fa/news/670161


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: