ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آتش بیاری نیویورک تایمز

برای تحریک حمله به ایران

فروزنده فرزاد

 
 
 
 
 

 

روزنامه ی نیویورک تایمز طی یکماه گذشته که با بالا رفتن تنش ها میان ایالات متحده و ایران همراه بوده چندین بار و در مقالات و یادداشتهای مختلف چنان القا کرده است که ایران همچنان یک برنامه هسته یی فعال دارد. بنوشته ی «میدل ایست آی» این همان روشی است که نیویورک تایمز پیش از جنگ عراق در پیش گرفت و مدعی سلاح کشتار جمعی در آن کشور شد. دروغی که امروز بر کمتر کسی پوشیده مانده است. نیویورک تایمز در شماره ۱۳ ماه می مدعی شد که در صورتیکه ایران به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه حمله کند یا برنامه ی سلاح های هسته ی خود را سرعت بخشد آمریکا آماده است تا ۱۲۰ هزار سرباز آمریکایی را به خاورمیانه بفرستد. گفته میشود که جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ پشت پرده ی ایده ی اعزام این شمار سرباز به خاورمیانه است. همچنین یکی از مقام های امریکایی به مجله ی رولینگ استون گفته است که بولتون نقشه دارد ایران را به دام حمله به نیروهای آمریکایی بکشد تا حمله ی نظامی به ایران را توجیه کند. پرسش اما این است که برنامه ی تولید سلاح هسته یی را که به تصدیق آژانس بین المللی انرژی اتمی دیگر وجود خارجی ندارد، چگونه میتوان سرعت بخشید؟ ترامپ خبر اعزام ۱۲۰ هزار سرباز آمریکایی به منطقه ی خاورمیانه را هم «خبر جعلی» خواند. همچنانکه نیوورک تایمز را بارها «رسانه جعلی» نامیده است. نیویورک تایمز در یکی از مواردی که ذکر آن رفت ناچار شد ادعای «برنامه ی هسته یی فعال ایران» را اصلاح کند. 

این روزنامه همچنین در شماره ی اخیر خود آشکارا از اختلاف نظر بین ترامپ و بولتون سخن به میان آورد و نوشت که ترامپ هنگام دیدار ۴ روزه اش از ژاپن بر خلاف نظر بولتون گفته است که آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را ناقض محدودیت های سازمان ملل نمیداند و همچنین در مورد ایران هم سیاست تغییر رژیم را دنبال نمیکند. نیویورک تایمز در ادامه مینویسد که ترامپ در محافل خصوصی سیاست جنگ طلبانه ی بولتون را به سخره میگیرد و حتی گفته است که بولتون می خواهد او را به جنگ با ایران بکشاند. ترامپ از سیاست ناکام بولتون در ونزوئلا هم ناخشنود است.

سیاست ایران در برابر دولت ترامپ تا کنون امید بستن به یک دوره یی شدن دولت آن بوده است. اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر این که امید با خوشبینی توام نیست و درک واقعبینانه تر از شرایط داخلی آمریکا در حال حاضر باید به رویکرد سیاسی ایران  تبدیل شود. شاید سیاست گفتگوی مستقیم با ترامپ در دستور کار ایران قرار بگیرد اما نه در شرایط کنونی. تجربه ی ناکام مذاکرات با کره شمالی به ایران نشان داد که چگونه مانع تراشی مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون می تواند مذاکرات را به شکست بکشاند. از همین رو ایران در حال حاضر مایل به گفتگو نیست و شاید در انتظار روزی است که بولتون هم به سرنوشت دیگر اخراجیان کاخ سفید دچار شود. احتمالا ایران با مذاکرات پشت پرده به دنبال تضعیف موقعیت بولتون است تا سرانجام به حذف او از دولت ترامپ منجر شود. البته، ایران تنها با وعده های ترامپ پای میز مذاکره نخواهد رفت. ظریف در واکنش به میانجیگری ژاپن گفته است «آنچه که نیت دونالد ترامپ را نشان خواهد داد عمل است و نه حرف.»

چگونه است که نیویورک تایمز در پوشش خبری خود جنگ با ایران را برجسته میکند؟ آیا با آشکار کردن اختلاف میان ترامپ و بولتون سعی نمیکند از حذف بولتون جلوگیری کرده و همانگونه که دولت بوش را به جنگ با عراق کشاند اینبار دولت ترامپ را در مسیر حمله به ایران پیش ببرد؟  مسیری که شاید باخت ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ رقم بزند؟ چرا که او در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ وعده ی بازگرداندن سربازان آمریکایی به خانه را داده بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: