ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دریمن، جنگ بر سر

نفت و طلا و باب المندب است

 
 
 
 
 

با آنکه هنوز زود است قضاوت درباره سرانجام جنگ یمن و نقش حوثی های شیعه چهار امامی در این کشور، اما می توان نگاهی کلی انداخت به ریشه های جنگ یمن.

تا پیش از سال 1990 میلادی یمن دو کشور مجزا و مستقل با نام های یمن شمالی و یمن جنوبی (جمهوری دموکراتیک یمن) بود. تسلط یمن بر تنگه باب المندب، یکی از پر رفت و آمدترین راههای آبی دنیا که دسترسی به دریای سرخ، کانال سوئز و درنهایت مدیترانه را آسان می سازد و توان کنترل دریای سرخ موقعیت استراتژیک ویژه ای به آن داده است. به این موقعیت ویژه وجود نفت در مرزهای مشترک با عربستان و وجود معادن فلز بخصوص "طلا" را میتوان اضافه کرد.

یمن برای منافع استراتژیک و اقتصادی امریکا نقش مهمی دارد. امریکا و متحدانش در منطقه خلیج فارس از دولت یمن در برابر جنبش جنوب که فعلا بنام "حوثی" ها معروف شده، همواره با کمک های بی دریغ مالی (بیش از یک میلیارد دلار) و همچنین آموزش نیروهای مسلح یمن و تقویت توانمندی های نظامی آن نقش داشته است.

جنبش جنوب (حوثی ها) که در سال 1990 پس از اعلام وحدت دو یمن پایه گذاری و تاسیس شد طرفداران بسیاری در میان جوانان و دانشجویان پیدا کرد. این جنبش از سال 2004 تا 2008 طی 4 سال 5 جنگ علیه دولت یمن را سازماندهی کرد.

حزب سوسیالیست یمن و "حوثی"ها که جنبش واحدی را تشکیل میدهند از تجربه حکومتی حزب سوسیالیست در دوران حاکمیت دولت دمکراتیک در بخش جنوبی یمن بهره می برند و با همین تجربه نه تنها جنبش بلکه مردم را سازماندهی کرده اند.

الحوثی پس از آن که در راس کمیته انقلاب قرار گرفت اعلام کرد: از مشارکت سایر احزاب سیاسی یمن در دولت و قدرت استقبال می کند. او خواستار افزایش مشارکت دموکراتیک مردم و تقسیم قدرت شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: