منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 خرداد ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار سیاسی و اجتماعی

 

شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی، عمدتا از داخل کشور و شماری نیز درخارج از کشور پس از تاخیری سئوال برانگیز با نوشتن نامه‌ای خطاب به مسوولان عالیرتبه نظام خواستار مذاکره مستقیم با امریکا شده اند. آنها از مسوولان تصميم‌گير نظام خواسته‌اند «فارغ از جنگ‌هاي رواني كاخ سفيد با يك تصميم ملي اعلام كند كه حاضر به انجام مذاكرات بدون قيد و شرط با امريكاست تا قدمي در راه‌حل مشكلات و اختلافات برداشته شود. مي‌توان با قدرت و از موضع حفظ منافع ملي مذاکره کرد. در صورت هرگونه زياده‌خواهي يا عدم ارايه تضمين براي پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت هميشه باز است»

پیک نت علاوه بر مواضعی که در طول دوران پرتنش اخیر از ابتدا داشته و در یادداشت سردبیری تاریخ بصورت یک جمعبندی منتشر کرد، در تاریخ 31 اردیبهشت نوشت:

چه کسانی طالب جنگ هستند؟ شک نیست که مردم ایران بشدت مخالف جنگند. بخشی از حاکمیت که دولت نیز در آن قرار دارد، طالب جنگ نیست. رهبر جمهوری اسلامی به نعل و به میخ می زند تا فرماندهان سپاه و طرفداران جنگ را راضی نگهدارد و ضمنا  زیر عبائی با جنگ مخالفت می کند زیرا از عواقب آن، بدرستی وحشت دارد. ضمن آن که بهرحال باید تمایل متحدان استراتژیکی مانند روسیه و چین را هم در نظر بگیرد. آنها نیز طرفدار مذاکره و پرهیز از جنگ هستند.

در امریکا، آنگونه که ادعا می شود، ترامپ طرفدار جنگ نیست و از فشار بیشتر بر گلوی اقتصادی ایران و فروپاشی و جنگ داخلی در ایران حمایت می کند. هستند در اطراف او در کاخ سفید کسانی که تمایل اسرائیل برای جنگ را دنبال می کنند.

از امریکا که بیرون می آئیم، میرسیم به منطقه. اسرائیل طرفدار جنگ است اما با پیش انداختن امریکا، برخی کشورهای خلیج فارس نیز بدشان نمی آید ضربه مهلک نظامی به ایران وارد آید. آنها نیز چشم امید به امریکا و تا حدودی اسرائیل دارند و برای خود سهم کوچکی از جنگ را در نظر گرفته اند.

می رسیم به موافقان و مخالفان غیر حکومتی جنگ در داخل و خارج. طیف معروف به سلطنت طلب با جنگ موافقند زیرا فکر می کنند دوباره نوبت حکومت به آنها خواهد رسید. رقیب آنها در این رویا مجاهدین خلق هستند که روی پیاده نظام خود در کنار ارتش امریکا حساب باز کرده اند. تلویزیون های فارسی زبان خارج از کشور منعکس کننده همین تمایل هستند. برخی احزاب و گروه های سیاسی مدعی چپ و یا راست خارج از کشور که فعالیتشان درحد بیانیه صادر کردن است هم یکی به نعل می زنند و یکی به میخ تا ببینند چه پیش می آید تا با باد همراه شوند.

تقریبا همین وضع در داخل کشور نیز میان احزاب و گروه های سیاسی و بویژه مطبوعات و سایت های خبری منعکس کننده نظرات آنها وجود دارد. در کنار بخشی از فرماندهان سپاه که جنگ را موهبتی برای قبضه کامل حکومت میدانند و پادوها و پیاده نظام های مطبوعاتی و سازمانی آنها (نظیر کیهان و گروه عماریون و ...) رسانه ها و گروه هائی نیز هستند که بدشان نمی آید ضربه ای نظامی بر ایران و به خیال خودشان بر حاکمیت وارد آید. آنها اغلب پشت روسیه ستیزی سنگر گرفته اند. کافی است مطالب آنها در این روزها با دقت خوانده و دنبال شود تا دلیل این سنگر بندی آشکار شود. یعنی ستیز با متحدی که فعلا اگر در صحنه نباشد، امریکا بدش نمی آید تجربه اشغال افغانستان و عراق و لیبی را با ایران تکرار کند. چنان که در باره سوریه هم آغاز کرد اما روسیه سینه سپر کرد و اجازه نداد.

با توجه به آنچه در بالا نوشته شد، و موضع قاطع ما علیه جنگ نیز در آن آشکار است، جنگ اصلی فعلا در خود حکومت و مخالفان حکومت جریان دارد تا جنگ با امریکا.

شاید عده ای از این صراحت بیان خوششان نیآید و مخالفت با جنگ را حمایت از جمهوری اسلامی تلقی کنند، اما چه باک؟ واقعیت را باید گفت و نوشت و سیاست ملی و مردمی یعنی همین!

http://www.pyknet.net/1398/11ordibehesht/31/page/yaddasht.htm

 

 

مطهری: مراقب باشید ابزار دست پرستوسازان واقع نشوید!

http://www.baharnews.ir/news/179497

دیدار وزیر امور خارجه آلمان با ظریف / عکس

https://www.asriran.com/fa/news/672506

رایزنی وزیران امور خارجه ایران و ژاپن در تهران

https://www.asriran.com/fa/news/672539

رفع پاره‌ای از محدودیت‌های ارتباطی موسوی و زهرا رهنورد

https://www.jamaran.ir/بخش-سیاست-12/1199286-

محمود صادقی: منافع نهادهای خاص با شهردار شدن نجفی به خطر افتاد

https://www.asriran.com/fa/news/672521

یک زن معاون استاندار یزد شد

https://aftabnews.ir/fa/news/593975

تجمع تعدادی از بازنشستگان در تهران

https://www.asriran.com/fa/news/672524

علل افزایش تعداد دختران مجرد

http://www.baharnews.ir/news/179491

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: