ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

درجستجوی ریشه های این فجایع

قتل فجیع  زندانی سیاسی

در سلول مجرمین جنائی

 
 
 
 
 

 

هفته گذشته علیرضا شیر محمدی، زندانی سیاسی 21 ساله، در زندان فشافویه با سی ضربه چاقو به قتل رسید. شیرمحمدی به این اتهام در زندان بود که ظاهرا بر روی فضای مجازی با یک روحانی درگیری لفظی پیدا کرده و بنا به شکایت آن روحانی و به اتهام توهین به رهبری در تیرماه 97 زندانی شد. مادر شیرمحمدی دلیل ادامه بازداشت وی را ناتوانی در تامین قرار وثیقه 80 میلیون تومانی اعلام کرد. درحالیکه مطبوعات و رسانه های داخل کشور روی تماس تلفنی حسن خمینی با خانواده قربانی و دلجوئی از آنها متمرکز شده اند، اصل ماجرا که علی مطهری نیز به آن اشاره کرده درحاشیه مانده است. آنچه روی داد یک بخش از وضعیت سیاسی و اقتصادی و بویژه قضائی در ایران است که جوانی را بخاطر نوشتن چند کلمه و جمله بازداشت می کنند، آن را در بند مجرمین جنائی نگهداری می کنند و بخاطر ناتوانی اقتصادی و مالی در زندان می ماند تا کشته شود.

اما جنبه دیگر این پرونده به وضعیت زندانها و نظام قضایی کشور باز میگردد. بنا به گفته وکیل شیرمحمدی وی به همراه "برزان محمدی" زندانی سیاسی کرُد در اسفند 97 دست به اعتصاب غذا می زنند و خواستار انتقال از زندان فشافویه و گذراندن دوران حبس در کنار زندانیان سیاسی و رعایت اصل تفکیک جرائم می شوند که با این درخواست موافقت نمی شود. اکنون و با کشته شدن شیرمحمدی گفته می شود که برزان محمدی به بند زندانیان سیاسی منتقل شده است. در مورد شیرمحمدی نیز گفته می شود که در شب واقعه در سلول انفرادی آنها باز بوده و مجرمین جنائی توانسته‌اند از سلول  خود خارج شوند و وی را به قتل برسانند و یا آنطور که رئیس زندانها مدعی است، این شیرمحمدی را به داخل سلول خود کشانده و به قتل برسانند.

قتل شیرمحمدی بازتاب وسیعی در افکار عمومی یافته، به نحوی که شماری از نمایندگان مجلس خواستار پیگیری موضوع و بازدید از زندان فشافویه شده‌اند. علی مطهری از وظیفه ورود مجلس به این موضوع سخن گفته و اعلام کرده است که کمیسیون امنیت ملی حتما باید هیاتی را برای تحقیق و ارایه گزارش تعیین کند. به گفته مطهری "زندان سیاسی را نباید در بند تبهکاران، دزدان و قاتلان و قاچاقچیان قرار دهند تا چنین اتفاقی بیفتد. گاهی برای تنبیه متهمان سیاسی این کار را می‌کنند که کار بسیار بدی است و در واقع شبیه اقدامی است که در کهریزک انجام شد و بچه‌های جوان را در سال ۸۸ به زندان کهریزک که جای لات‌ها و قاچاقچیان بود منتقل کردند که آسیب‌های جدی دیدند."

برخی نمایندگان مجلس نیز ضمن اعلام اینکه خانواده مقتول می توانند خواهان پیگیری موضوع از طریق مجلس باشند بر ضرورت بازدید نمایندگان از زندان فشافویه تاکید کرده‌اند. از جمله محمود صادقی، نماینده تهران که گفته است بار‌ها به صورت کتبی، شفاهی، فردی و گروهی درخواست بازدید از زندان فشافویه را داده‌، اما هنوز مسئولان آن جوابی نداده‌اند.

علی مطهری و الیاس حضرتی نمایندگان تهران نیز درباره نحوه قتل شیر محمدعلی از وزیر دادگستری سوال کرده‌اند.

مسئله‌‌ای که با قتل علیرضا شیرمحمدی بار دیگر مطرح شده ادعاهای ابراهیم رئیسی، درباره اصلاحات و تغییرات در قوه قضائیه است. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه مدعی "دستور ریاست قوه قضاییه برای رسیدگی ویژه به پرونده قتل" است. به گفته اسماعیلی "مقرر شده هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم ازسوی دادستانی کل‌کشور ۲ تیم مجزا درمورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مامورین مربوط، بررسی دقیق انجام داده و نتیجه به ایشان گزارش و درصورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد."

سرانجام این پرونده در واقع بنوعی بیانگر نتیجه ادعاهای اصلاحات رئیس تازه قوه قضاییه است. اگر این دو تیم هم طبق معمول پنهان از مردم و نمایندگان مجلس و پشت درهای بسته بخواهند تحقیق کنند و نتیجه را به گردن این یا آن نگهبان بیاندازند معلوم می شود که اصلاح قوه قضائیه بدست چنین رئیسی یک دروغ دیگر و از این ستون به آن ستون کردن‌های نوبتی رهبر است. هرگونه اصلاحات باید مشخص کند چرا یک جوان را برای نوشتن چند جمله زندانی می کنند؟ چرا تکلیف جرم سیاسی و زندانی سیاسی در این کشور هنوز مشخص نیست و مدعی هستند که ما زندانی سیاسی نداریم؟ چرا وثیقه اینگونه زندانیان به شکلی تعیین نمی شود که خانواده آنها قادر به تامین آن نباشند؟ چرا آنها را با زندانیان عادی در یکجا نگهداری می کنند؟ چرا زندان های عادی به محل جرم و جنایت و فساد و شبکه قاچاق مواد مخدر تبدیل شده است؟ و دهها چرای دیگر که همه آنها به قوه قضائیه فقط مربوط نمی شود ولی اصلاحات در قوه قضائیه می تواند گامی در جهت حل تدریجی آنها باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: