منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 اردیبهشت ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

آنها که با نامگذاری حتی یک خیابان بنام شجریان مخالف اند، همانهائی  هستند که جلوی انتشار کتاب "کلنل" دولت آبادی را گرفته اند و همانهائی اند که اجازه نداد پیکر بی جان علی اشرف درویشیان را به کرمانشاه منتقل کنند تا در کنار رودخانه آبشوران به خاکش بسپارند. حتی اجازه ندادند کنار صفر قهرمانی معروف ترین زندانی سیاسی ایران به خاک سپرده شود. علی اشرف وصیت کرده بود، اگر نشد در کرمانشاه، لااقل درکنار صفرخان به خاک میهنم بسپارید. او کتاب خاطرات صفر خان را با دقت و حوصله بسیار و با نشستن پای حرف های آن روستائی آذربایجان نوشت. روستائی که به جرم فدائی فرقه دمکرات آذربایجان بودن آنقدر در زندان ماند که تبدیل به قدیمی ترین زندانی سیاسی ایران شد.

علی اشرف درویشیان در سن 74 سالگی به درود حیات گفت. داستان نویسی از هدایت و جمال زاده و صادق چوبک و .... رسید به صمد بهرنگی که برای کودکان می نوشت و شد پیشکسوت امثال درویشیان.

 

متولد ۳ شهریور سال ۱۳۲۰ در یک خانوادهٔ کارگری در محلهٔ آبشوران کرمانشاه بود. فارغ التحصیل دانشسرای مقدماتی تهران و سپس به همان راهی رفت که صمد رفته بود، نه تنها در داستان نویسی بلکه در زندگی شخصی و سیاسی. معلم روستاهای اطراف کرمانشاه و گیلانغرب شد. صمد در آذربایجان و درویشیان در کرمانشاه.

 

وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و آن را نیز پشت سر گذاشت اما پیش از آن که روی صندلی های این دانشکده بنشیند نویسنده بود.

از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ کتاب «از این ولایت» را نوشت و سه بار دستگیر و زندانی شد و سپس ممنوع‌القلم. طولانی ترین دوران زندان او محکومیت 11 ساله اش بود که از 1353 تا انقلاب 57 ادامه یافت و همراه با بقیه زندانیان سیاسی از زندان بیرون آمد. بلافاصله به کانون نویسندگان ایران پیوست و در اختلافی که در این کانون بر سر حمایت از انقلاب 57 یا مخالفت با آن آغاز شد، در کنار موافقان آن قرار گرفت.

 

آیا صداوسیما قمارخانه‌های خود را جمع خواهد کرد

https://www.entekhab.ir/fa/news/472799

آثار باستانی سوریه باز سازی می شود

https://www.isna.ir/news/98020402083

فیلتر تلگرام ناموفق بود

https://www.jamaran.ir/ -59/1171609-

نمایندگان مجلس از چه موبایلی استفاده می کنند؟ / تصاویر

http://aftabnews.ir/fa/news/586157/

پشت پرده "برنده باش"

https://www.jamaran.ir/ -70/1170711-


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: