ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بزرگترین رویداد هفته گذشته

درمحاصره سانسور رسانه های غربی

تدوین ایرج گلفام

 
 
 
 
 

 

اجلاسیۀ جادۀ ابریشم با نام "یک راه - یک گزینه" در روزهای 27- 26 ماه جاری میلادی در پکن پایتخت چین تشکیل شد.

کارشناسان اقتصادی این اَبَر طرح اقتصادی را گلوبالیزیم (جهانی شدن) چینی می نامند که باعث انتقالِ ثقلِ اقتصادی- سیاسی دنیا به شرق خواهد شد.

در این اجلاس که سران 37 کشور و بالغ بر 350 وزیر و بیش از 5  هزار مهمان از کشورهای آسیایی، افریقایی و اروپایی در آن حضور داشتند اما رسانه های غربی خبرهای آن را سانسور کردند تصمیمات مهمی گرفته شد و طرح های برای آینده جهان ارائه شد. طرح های گوناگون اقتصادی و اتصالِ و ابقاء "جاده جدید ابریشم" و همچنین  ایجادِ "راه آبی ابریشم" و حرکتی که  نشان از آینده نگری چینی ها در دراز مدت و برای سده های آینده دارد. ایجاد راه های "شمال- جنوب" و شرق و غربِ خشکی و آبی از چین و هند و ایران و آذربایجان تا اروپای غربی و استفاده از مسیری دریایی که از شمال روسیه به اروپا وصل میشود و قادر به کم کردنِ مسیر و مدت طی و هزینۀ آن تا 30%  است از جمله اساسی ترین عناصر این طرح بزرگ اقتصادیست که این جهانی شدن تقریبا 60 در صد جمعیت کرۀ زمین را شامل می شود.

رئیس جمهور چین بمثابۀ طراح و مجری این ابر طرح در صحبت های خود روسیه  و شخص پوتین را نزدیکترین دوست خود خوانده و به نقش روسیه با توجه به وسعت و امکانات کشور روسیه از جمله منابع سرشار سوخت های فسیلی، آب شیرین و ... اشاره کرد.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز که دراین اجلاس حضور داشت به نوبۀ خود چین را متحد استراتژیک روسیه نامید. وی در سخنرانی خود با اشاره به رساندنِ تجارت به 100 میلیارد دلار با چین گفت که معاملات بین چین و روسیه بالغ بر 107 میلیارد دلار است. پوتین در سخنرانی خود در همین اجلاس به نقدِ سیاست های قُلدرمآبانۀ و استیلاگرانۀ ایالات متحده پرداخته و آن را بی آینده توصیف کرد.

فیلم و خبرهائی که از این اجلاس منتشر شده حاکی از آنست که رهبران بسیاری از کشورها برای دیدار دو جانبه با پوتین در نوبت و صف ایستاده بودند. خبرنگاران از برنامۀ دیدارهای  وی  به عنوان  "ماراتنِ سیاسی دو روزه" نام برند و او را پر کار ترین رئیس جمهور و رهبر حال حاضر دنیا دانستند. خبرنگاران در جلسۀ مطبوعاتی از وضعیت جسمانی و ساعات خواب وی سئوال کردند که گفت: "حالم خوب است و 5 تا 6 ساعات خواب در شبانه روز برایم کافیست"

پوتین در کنفرانس خبری خود در مورد ایران گفت: "تحریمهای نفتی ایالات متحده بر علیه ایران با عواقبِ غیر قابل پیش بینی همراه است".


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: