ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در جلسه شورای اتحادیه اروپا

گام اول کشورهای اروپائی

برای عادی سازی مناسبات با روسیه

 
 
 
 
 

 

شورای وزرای خارجه کشورهای اروپائی که در پایتخت فنلاند " هلسینکی" تشکیل جلسه داده بود، رای به بازگشت روسیه به این شورا داد. وزیر خارجه روسیه "لاوروف" نیز که به هلسینکی سفر کرده با چند تن از وزرای خارجه عضو این شورا مذاکره سیاسی داشته است. از جمله با وزیر خارجه بلژیک.

پیشنهاد بازگشت روسیه به شورای اروپا بصورت مشترک توسط وزرای خارجه آلمان و فرانسه مطرح شد و به رای گذاشته شد که اکثریت با آن موافقت کرد.

روسیه عضو این شورا بود اما پس از همه پرسی در "کریمه" و بازگشت کریمه به روسیه و همچنین براثر رویدادهای اوکرائین (اعلام استقلال دو بخش اوکرائین که دارای جمعیت کثیر روس است) این عضویت به حال تعلیق در آمد.

تحولاتی در اتحادیه اروپا و شورای اروپا در جریان است که باحتمال زیاد مناسبات سیاسی و اقتصادی با روسیه را به حال عادی بازگردانده و تحریم ها لغو خواهد شد. فعلا ایتالیا و اتریش از روی سر شورا و  اتحادیه اروپا مناسبات خود با روسیه را به حال عادی باز گردانده و قراردادهای اقتصادی با آن کشور منعقد کرده اند و گفته می شود بزودی اسپانیا نیز از این دو کشور پیروی خواهد کرد. بنابراین قبل از تشتت بیشتر در میان کشورهای اروپائی بر سر مناسبات اقتصادی با روسیه که گسترش مناسبات سیاسی نیز در پی آنست، آلمان و فرانسه پیشقدم شده اند تا روسیه را به شورای اروپا بازگردانده و مناسبات جدید با آن کشور را از حالت تفرقه در آورده و تصمیمات یکپارچه گرفته شود. در آستانه تشکیل جلسه شورای اروپا در هلسینکی صدر اعظم آلمان "مرکل" در مصاحبه ای از خط لوله گاز روسیه به آلمان و سپس اروپا با نام "گاز پروم" که امریکا با آن مخالف است قویا حمایت کرد. گاز اروپا از روسیه تاکنون از طریق اوکرائین منتقل می شد و با آغاز انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله روسیه- آلمان ضربه بزرگی از نظر اقتصادی و گربه رقصانی با هدف امتیاز گیری از اروپائی ها به اوکرائین وارد می شود. با انتخابات اخیر ریاست جمهوری اوکرائین که با شکست سنگین رئیس جمهور تمام شد، احتمالا در مناسبات روسیه و اوکرائین نیز تحولات تازه ای روی خواهد داد. بخش دیگری از انگیزه تصمیم جدید شورای اروپا، مناسبات با امریکاست که روز به روز تیره تر می شود و دلیل اصلی آن فشار اقتصادی است که امریکا به اروپا می آورد و از طرف دیگر تلاش می کند مناسبات اروپائی ها با روسیه را تیره نگه دارد. امریکا خواهان فروش گاز فشرده خود به اروپاست که گران تر از گاز روسیه برای اروپائی ها تمام می شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: